اجرای طرح «کارآموزی و کارورزی تخصصی» برای مستعدان ‌برتر مهندسی

به گزارش بنیاد ملی نخبگان، دکتر آریا الستی گذراندن دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان دوره‌ کارشناسی رشته‌های فنی مهندسی را امری اجباری دانست و گفت: این افراد با حضور در صنعت این دوره‌ها را سپری می‌کنند. 
وی با اشاره به اینکه، این دوره‌های کارآموزی به طور کلی و به دلایل متعدد خروجی مناسبی نداشته است، افزود: بعد از عارضه‌یابی و بررسی دقیق دوره‌های کارآموزی به دستور ریاست بنیاد ملی نخبگان، این نهاد در تلاش است شرایط را به گونه‌ای مهیا کند که مستعدان‌ برتر فنی مهندسی سال سوم و چهارم دانشگاه این دوره‌ها را بصورت تخصصی بگذرانند و علاوه بر آن از تسهیلات مالی نیز برخوردار شوند.
الستی ادامه داد: به همین منظور در گام ابتدایی با همکاری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری حدود 200 شرکت‌ دانش‌بنیانِ ‌برتر شناسایی و انتخاب شدند که از این تعداد 45 شرکت برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان در این طرح اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: تلاش بر این بوده است که شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌هایی همچون تهران، اصفهان و شیراز با تراکم جمعیت مستعدان‌ برتر انتخاب شوند.
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: در گام بعدی با همکاری «امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی» و دانشگاه صنعتی ‌شریف، مدل اولیه پایلوت طرح به‌طور کامل شناسایی و اطلاعات مستعدان‌ برتر سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی رشته‌های فنی ‌مهندسی نیز از سامانه ثریا استخراج شد.
وی افزود: تعداد این افراد 200 نفر است که غالبا در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر و در دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران در حال تحصیل هستند.
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به طراحی و راه‌اندازی سامانه کارآموزی و کارورزی تخصصی گفت: مستعدان ‌برتر متقاضی می‌توانند از طریق این سامانه برای گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی و در سامانه ثبت‌نام کنند.
الستی ادامه داد:فرد مستعد برتر از این طریق ضمن اینکه دوره کارآموزی خود را به صورت تخصصی می‌گذراند، از این طریق با نیازها و آسیب‌های واقعی آشنا شده و از پرداختی 10 میلیون ریالی بنیاد ملی نخبگان نیز بهره‌مند می شود.
وی ادامه داد:علاوه بر آن برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند در صورت ارزیابی نیز مبلغی را به‌عنوان بهره‌و‌ری به دانشجویان مستعد ‌برتر پرداخت می‌کنند.
الستی در ادامه تصریح کرد: مستعدان ‌برتر سال سوم و چهارم رشته‌های فنی ‌مهندسی که پیش از این دوره کارورزی را گذرانده‌اند نیز می‌توانند تحت عنوان «کارورزی اختیاری» در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند و از تمام مزایای آن، ازجمله حقوق 10 میلیون ریالی برخوردار شوند. 
وی با تاکید براینکه، هدف‌گذاری بنیاد ملی نخبگان برای اجرای طرح کارآموزی و کارورزی تخصصی برای تابستان امسال است، گفت: حضور در محیط واقعی اشتغال و آشنایی با ابعاد آن از مزایای طرح کارآموزی و کارورزی تخصصی است که می‌تواند حتی در آینده شغلی مستعدان‌ برتر نیز تأثیرگذار باشد و مسیر پیش‌رو را برای آنان روشن‌تر کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا