سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدید پذیر تصویب شد

 قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پس از پایان آخرین جلسه این شورا در سال 93 در جمع خبرنگاران با بیان این که ایران کشوری است که انواع انرژی های فسیلی و تجدید پذیر را در اقلیم های مختلف خود داراست اظهار کرد: شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طی سه سال گذشته مکاتبات زیادی را با دستگاه های ذیربط به منظور نهایی کردن این سند داشته است .

منصور کبکانیان توضیح داد: در پیش از دستور اول این جلسه شورا سند محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.وی اظهار کرد: با توجه به راهنمایی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست در این جلسه مباحثی در این زمینه مطرح شد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم مکاتباتی با رییس سازمان محیط زیست در رابطه با سند محیط زیست انجام شد اما تا کنون پاسخ های لازم را دریافت نکرده ایم ؛ در این جلسه در رابطه با پیگیری این موضوع و این که سازمان محیط زیست نظر خود را در مورد این سند اعلام کند تا این موضوع در دستور کار ستاد قرار بگیرد مورد تاکید قرار گرفت تا تصویب سند ملی محیط زیست با همکاری این سازمان کلید بخورد.

کبکانیان ابراز امیدواری کرد که سازمان محیط زست به عنوان مدافع این سند عمل کند تا این سند به تصویب برسد و با نوسانات سیاسی و تغییرات مسوولان حوزه سیاسی کشور این سند تغییر نکند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در رابطه با پیش از دستور دوم شصتمین جلسه این شورا اظهار کرد: پیش از دستور دوم این جلسه مربوط به بررسی روند ثبت شرکت های دانش بنیان بود.

کبکانیان با بیان اینکه روند ثبت شرکت های دانش بنیان طولانی شده است توضیح داد: در این جلسه تاکید شد که در این زمینه با معاونت علمی همکاری های لازم صورت گیرد تا اشکالات روند ثبت شرکت ها با تعامل با دستگاه های مربوطه رفع شود.وی با بیان اینکه در حال حاضر ثبت شرکت ها در قوه قضاییه صورت می گیرد افزود: در این جلسه تاکید شد تا با کمک معاونت علمی روند ثبت شرکت ها تسهیل شود و زمان آن نیز تقلیل یابد تا دلسردی در روند ثبت شرکت ها برای متقاضیان ایجاد نشود.

وی افزود: مقرر شد در صورتی که از این طریق به نتیجه نرسیم بررسی شود که آیا قانون مالکیت فکری نیاز به اصلاح دارد یا خیر تا در صورت نیاز اصلاح این قانون در دستور کار قرار گیرد.

کبکانیان در رابطه با تصویب سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدید پذیر اظهار کرد: در این جلسه فصل های ششم ، هفتم و هشتم این سند نهایی شد.
وی توضیح داد: فصل ششم این سند مربوط به راهبردها است که طی آن 10 راهبرد پیشنهادی از جمله تکیه بر بخش خصوصی ، تسهیل پژوهش های کاربردی در حوزه انرژی های تجدید پذیر ، ساماندهی منابع مالی ، توسعه همکاری های بین المللی ، تقویت زیرساخت های حقوقی ، آموزش، ترویج ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به تصویب رسید.

کبکانیان در رابطه با فصل هفتم این سند اظهار داشت: فصل هفتم مربو به اقدامات ملی است که با تغییر تعدادی از اقدامات پیشنهادی و اصلاحات این سند تصویب شد.وی توضیح داد: تسهیل قوانین تا الزام شبکه های برق به خرید برق از نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر از جمله مفاد این فصل است.

وی با بیان این که فصل هشتم مربوط به سازوکار اجرایی است افزود: در این فصل شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مسوول تصویب نهایی این سند و سیاستگذاری کلان تعیین شد.قائم مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به عنوان مسوول نظارت بر اجرای مفاد این سند و ستاد توسعه انرژی های تجدید به عنوان مسوول برنامه ریزی های کلان و هماهنگی ها ، پایش شاخص ها و تسهیل اجرای سند تعیین شدند.

کبکانیان در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به این که دارای کشوری با منابع بسیار انرژی های تجدید پذیر هستیم بتوانیم از انرژی های پاک بهتر استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا