آنالیز میکروبی پوست مومیائی باستانی در شیلی

مومیائی مشهور کشف شده در شیلی که به نام مومیائی چینچورو Chinchorro mummies شهرت داشته و چند هزار سال قدمت دارد ، در حال حاضر در مجموعه موزه دانشگاه تاراپاچا سن میگوئل دی آزاپا  University of Tarapacá’s San Miguel de Azapa Museum در شهر آریکا در کشور شیلی نگهداری می شود . این مومیائی اندکی پس از انتقال به موزه دانشگاه ، دچار آسیب دیدگی شدیدی شده و در نتیجه تیمی از کارشناسان مختلف به بررسی و مرمت این مومیائی پرداختند . اعضای این تیم پژوهشی عبارتند از : مارسلا سپولودا Marcela Sepulveda باستان شناس دانشگاه تاراپاچا  که متخصص مواد به کار رفته در مومیائی ها است ، رالف میشل Ralph Mitchell و پرفسور گوردون مک کی Gordon McKay استاد بازنشسته دانشکده زیست شناسی کاربردی کالج مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد .

در همین زمینه رالف میشل اعلام کرد : " ما قصد داریم تا پاسخی برای این سوال پیدا کنیم که دلیل اصلی آسیب دیدگی این مومیائی چیست و ما چه اقداماتی برای پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر این مومیائی ارزشمند باید انجام دهیم ؟ "

در این مطالعات از بخش های آسیب دیده پوست این مومیائی و همینطور بخش های سالم باقی مانده آن نمونه برداری انجام شده و این نمونه ها جهت تشخیص آسیب های وارده و آزمایش microbiome به آزمایشگاه ماساچوست فرستاده شد .

رالف میشل در مورد نتایج این آزمایش ها اعلام کرد : " تحقیقات انجام شده روی این نمونه ها نشان می دهد که این فرد نیز مانند سایر انسان ها در پوست خود دارای تعداد زیادی باکتری و میکروب بوده است و این عوامل بیماری زا در حالت عادی غیر فعال بوده و به محض تغییر شرایط آب و هوائی محیط مومیائی ، فرصت مناسبی به دست آورده و مشغول فعالیت می شوند . "

در گزارش آزمایش های انجام شده ذکر شده است که در هر دو نمونه پوست آسیب دیده و پوست سالم ، میکروب هائی وجود دارند که در شرایط بسیار مرطوب قرار گرفته و به رنگ سیاه درآمده و ترشحات بسیاری روی پوست مومیائی ایجاد کرده اند .

از سوی دیگر مارسلا سپولودا در توجیه این موضوع عنوان کرد : " میزان رطوبت موجود در منطقه آریکا بسیار بالا است و این رطوبت اخیرا افزایش یافته است . این اطلاعات می تواند به کارکنان موزه و کارشناسان حفاظت از آثار باستانی کمک کند تا شرایط مناسبی جهت حفظ و نگهداری این مومیائی در فضای داخل موزه فراهم کنند . "

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که کارشناسان این موضوع را نیز مد نظر قرار داده اند که با توجه به بالا رفتن میزان رطوبت عمومی هوا در این منطقه ، قطعا ده ها مومیائی دیگری نیز که به همین شکل در سراسر این منطقه وجود دارد و بسیاری از آن ها هنوز کشف نشده اند نیز با خطر آسیب دیدگی رو به رو هستند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا