کنفرانس بیوانفورماتیک و زیست شناسی محاسباتی برگزار شد

در سالهای اخیر، زیست شناسی محاسباتی (computational biology) و انفورماتیک پزشکی، در حوزههای مختلف از جمله بیوانفورماتیک، سیستمهای زیست شناسی و سایر رشتههای مرتبط با پیشرفتهای قابل توجهی مواجه شده است.

تکنیک‌های محاسباتی جدید، پیشرفت‌های بی سابقه‌ای در پزشکی و زیست شناسی مدرن ایجاد کردهاند.

هدف از برگزاری کنفرانس سالانهBICoB ، آگاهی از جدیدترین پیشرفتها و تحقیقات در حوزه زیست شناسی محاسباتی، بیوانفورماتیک، انفورماتیک پزشکی و سیستمهای زیست شناسی عنوان شده است.

تجزیه و تحلیل ژنوم، حاشیه نویسی ژنوم، جستجوی توالی و خوشه بندی ژنوم، فیلوژنتیک، تکامل نژادی، روشهای بیولوژیکی نسبی، ژنتیک جمعیت، شبیه سازی جمعیت، بیوانفورماتیک سازه، تجزیه و تحلیل دادههای بیولوژیکی، ژنوتیپ، مدلسازی چند مقیاسی، شبکههای ژنی، پروتئومیکس محاسباتی، نمایهسازی پایگاه داده توالی ژنی، حاشیه نویسی ژنوم از طریق طیف سنجی جرمی، برخی از محورهای کنفرانس BICoB 2016 را تشکیل میدادند.

هشام المبید، از دانشگاه هوستون ریاست این کنفرانس را برعهده داشت؛ دکتر گوردن لی از دانشگاه ایالتی سن دیه گو و دکتر وینت بافنا از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو نیز سخنرانان مدعو هشتمین کنفرانس بین المللی بیوانفورماتیک و زیست شناسی محاسباتی بودند.

درمجموع 23 مقاله و  پوستر از سوی اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، آمریکا، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، تایوان، چین، ژاپن، عربستان، کانادا و هلند در این کنفرانس ارائه شدند.

جایزه بهترین پوستر:

جاشوا لوینگ، الیزابت بکر، گری بنسون از دانشگاه بوستون با ارائه پوستر:

Bit-Parallel Alignment with Substitution Scoring

خلاصه سخنرانی دکتر وینت بافنا

رمزگشایی اساس ژنتیکی سازگاری: سازگاری با تغییرات محیطی، فرآیند تکاملی مرکزی محسوب شده و در هسته برخی از بزرگترین چالشهای پیش روی بشر قرار دارد.

انسان به عنوان مثال، موفق به سازگاری با شرایط زندگی در ارتفاعات بالاتر از 10 هزار متر، جایی که میزان سطح اکسیژن 80 درصد شرایط طبیعی است، شده است. سازگاری برگها نیز دارای نشانههای قابل تشخیصی در ژنوم آنهاست که به شکل تحریفاتی در الگوهای پلی مورفیسم دیده میشود.

در این نشست قصد داریم رویکردهای محاسباتی برای بهبود عملکرد زیست شناسی محاسباتی و برخی مشکلات موجود را مورد بررسی قرار دهیم و در ادامه، از تکنیکهای موجود برای رمزگشایی اساس ژنتیکی سازگاری انسانهای ساکن در مناطق مرتفع استفاده میکنیم.

 

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا