ارتباط مستقیم بین سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت و کاهش فقر

در این مطالعه، تأثیرات یک پروژه زیربنایی عمومی در مناطق فقیرنشین شهر اکایوکان مکزیک مورد ارزیابی قرار گرفت؛ بصورت تصادفی 28 خیابان از مجموع 56 خیابان با مسیر خاکی و آسفالت نشده انتخاب شدند.

دو نظرسنجی پیش از شروع نوسازی در سال 2006 و پس از اتمام پروژه در سال 2009 از ساکنان این مناطق انجام شد؛ همچنین نظرسنجی دیگری از ساکنان خیابان‌های نوسازی نشده بعنوان گروه کنترل انجام شد.

در این پروژه زیربنایی، خیابان‌ها آسفالت و خط کشی شدند و مکان‌هایی نیز برای پارک خودرو تعیین شدند؛ از همه مهمتر، خیابان‌ها برای نخستین بار به شبکه جاده ای شهر متصل شدند.

نتایج بررسی‌ها بعد از اتمام پروژه نوسازی نشان داد، وضعیت مالی خانوادهای فقیر مکزیکی که دارای زمین در مجاورت جاده های جدید بودند، بسرعت بهبود پیدا کرده و آنها اقدام به خرید لوازم منزل یا خودرو کردند.

جاده سازی و اتصال مناطق فقیرنشین به شبکه اصلی جاده‌ای شهر، منجر به افزایش قیمت زمین در این مناطق شد.

بین سال‌های 2006 (شروع عملیات نوسازی) و 2009 (پایان جاده سازی) قیمت زمین‌ها در مجاورت خیابان‌های نوسازی شده، با افزایش 17 تا 28 درصدی مواجه شد و قیمت اجاره این املاک نیز 36 درصد بالاتر از املاک موجود در نزدیکی جاده های نوسازی نشده بود.

با افزایش قیمت زمین‌های این مناطق، اعتبار مالکان نیز افزایش پیدا کرد؛ در سال 2006 تنها 25 درصد از خانوارهای ساکن در این مناطق دارای خودروی شخصی بودند که این میزان پس از سال 2009 به 33 درصد افزایش پیدا کرد. تنها پس از دو سال، وضعیت نوسازی و خرید لوازم منزل در این مناطق با رشد 12 درصدی مواجه شد.

وضعیت اعتباری خانواده‌ها پیش از 2006 مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج بدست آمده نشان داد، خانواده‌هایی که بیشترین میزان تغییر را پس از نوسازی جاده داشتند (خرید خودرو یا لوازم منزل)، پیش از این پروژه نیز از اعتبار مناسب برخوردار بودند، اما به هرحال افزایش ارزش املاک به آنها کمک کرد تا اعتبار بیشتری کسب کنند.

کلمنت دومک، استادیار اقتصاد دانشگاه آکسفورد تأکید می‌کند: نتایج بدست آمده در این مطالعه درس‌های مشخصی برای سایر مناطق فقیرنشین دارد و اینکه چگونه زندگی مردم از طریق بهبود زیرساخت‌های اساسی بسرعت تغییر کرده و بهبود می‌یابد.

به گفته دومک، علاوه بر دسترسی به شبکه جاده‌ای مناسب، این کار منجر به افزایش امنیت مالی خانواده‌های فقیر ساکن در این مناطق شده و با افزایش اعتبار، شرایط برای خرید اقلام اساسی منزل یا خودرو فراهم می‌شود و در نتیجه، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد شده و کیفیت زندگی بهبود پیدا می کند.

نتایج این مطالعه در مجله The Review of Economics and Statistics منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا