چطور انگیزه مردم برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را افزایش دهیم؟

تبلیغات در جهت حمایت از محیط زیست همه جا دیده می‌شود و اکثر گروه‌های حامی محیط زیست همواره بر نقش "تو" تأکید می‌کنند. کمپین اجرا شده توسط اتحادیه اروپا نیز بطور ویژه بر "مسئولیت شخصی افراد" تأکید می کند: "شما تغییرات آب و هوایی را کنترل می کنید"؛ اما آیا این شیوه بهترین راه ممکن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است؟

شما برای مقابله با تغییرات آب و هوایی چه کاری میتوانید انجام دهید؟ اما بهتر است بپرسیم: ما برای مقابله با تغییرات آب و هوایی چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه گو نشان می‌دهد، تفاوت در این دو نوع سوال، تأثیر قابل توجهی در مشارکت مردم برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دارد.

تمایل مردم برای کمک مالی در شرایطی که بصورت جمعی در مورد مسأله تغییرات آب و هوایی فکر می‌کنند، 50 درصد افزایش پیدا می کند؛ برعکس، فکر کردن در مورد این مسأله از دیدگاه فردی، تغییر بسیار اندکی در رفتار فرد ایجاد می‌کند.

مورد پرسش قرار دادن مردم بصورت جمعی بیش از تأکید بر مسئولیت شخصی هر فرد، تأثیر مثبت دارد.

نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان می دهد، تمایل مردم برای کمک مالی در شرایطی که بصورت جمعی در مورد مسأله تغییرات آب و هوایی فکر می‌کنند، 50 درصد افزایش پیدا می کند؛ برعکس، فکر کردن در مورد این مسأله از دیدگاه فردی، تغییر بسیار اندکی در رفتار فرد ایجاد می‌کند.

برای انجام این مطالعه، اعضای جامعه اودوبان (Audubon) در ایالت نیوجرسی و تعدادی از مردم عادی انتخاب شدند و محققان، اثربخشی اقدام فردی یا جمعی در ایجاد انگیزه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را مورد ارزیابی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان بطور تصادفی با یکی از این سه سناریو مواجه شدند: نوشتن یک پاراگراف درخصوص راه‌هایی که آنها شخصا باعث تغییرات آب و هوایی می‌شوند؛ نوشتن یک پاراگراف درخصوص راه‌هایی که عموم مردم باعث تغییرات آب و هوایی می شوند؛ از گروه کنترل نیز خواسته شده تا یک پاراگراف درخصوص کارهای روزمره – بدون اشاره به موضوع اصلی –  بنویسند.

هر کدام از افراد شرکت‌کننده، یک درصد شانس برنده شدن 100 دلار پول نقد برای تکمیل این آزمایش را داشتند؛ از هر سه گروه پرسیده شد که اگر برنده شوند، چه میزان از این پول را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اهدا خواهند کرد؟

از بین 1215 شرکت‌کننده از جمعیت اودوبان، افرادی که در مورد علت‌های عمومی تغییرات آب و هوایی مطلب نوشته بودند، حاضر به پرداخت 7 درصد بیشتر از جایزه احتمالی خود (در مقایسه با دو گروه دیگر) بودند.

در بین 304 نفر از مردم عادی نیز که در مورد علت‌های عمومی تغییرات آب و هوایی مطلب نوشته بودند، میزان کمک مالی از جایزه احتمالی 50 درصد بیشتر از گروه کنترل گزارش شد.

نیک اوبرادوویچ، نویسنده ارشد این مقاله تأکید می‌کند: تغییرات آب و هوایی مسلما بزرگترین مشکل جمعی دنیا محسوب می‌شود و فرضیات مختلفی برای ایجاد انگیزه در مردم در ذهن داریم. این آزمایش نشان داد، چگونگی فکر کردن مردم درخصوص تغییرات آب و هوایی – علت‌های شخصی یا جمعی –  بر میزان کمک‌های مالی آنها تأثیر می گذارد.

افزایش 7 تا 50 درصدی میزان کمک‌های مالی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به معنای میلیون‌ها دلار بیشتر در هر سال و اقدامات موثرتر در این مسیر خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجله Climatic Change منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا