هم اندیشی زن،علم و زندگی برگزار شد

دکتر زهرا امام جمعه، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در این نشست که به منظور فراهم سازی شرایطی بهتر برای حضور فعال زنان در جامعه و به همت کارگروه زن و علم انجمن ترویج علم برگزاری می شد گفت:یکی از مهمترین عواملی که باعث کمرنگ تر شدن نقش زنان در جامعه امروزی می شود ،وجود حس رقابت جویی و مقایسه نادرست مردان و زنان است که این امر موجب کمتر شدن اعتماد به نفس زنان و در مقابل، بیشتر شدن افکار سستی مثل عدم توانایی زنان در پذیرش مسئولیت های مهم و سیاسی می شود.

 

دکترامام جمعه ادامه داد: از نمونه هایی که باعث سرخوردگی زنان و دختران ما می شود می توان به بازار کار و شرایط تحصیل اشاره کرد؛با توجه به تحقیقات آماری تعداد دختران تحصیلکرده و بی کار رو به افزایش است که این امر ناخوشایند دختران ما را از دوران جوانی با نوعی پوچ گرایی وسرخوردگی مواجه می کند.

 

وی اشاره کرد:افکار قدیمی برخی  اشخاص کوتاه نظر باعث حرکت جامعه به سمت مرد سالاری شده است که این روند را باید از پایه تغییر داد و نباید فقط از یک شخص انتظار ایجاد شرایط درست را داشت زیرا این باورها ساختاری و درونی است.

دکتر الهه حجازی، دانشیار دانشگاه تهران و دبیر جلسه هم اندیشی زن،علم و زندگی در ادامه صحبت های دکتر امام جمعه گفت:در زمینه تحصیل نیز تا حدی به زنان ما بی اعتنایی شده است به عنوان مثال ساختار دانشگاه تهران یک ساختار مردانه است و حضور زنان در آن زیاد به چشم نمی خورد.

در ادامه این همایش زهراصدراعظم نوری به عنوان اولین شهردار زن اظهار داشت:دو فاکتور مهم برای هر فرد در زندگی تحصیل و تجربیات عملی است که به نظر من فاکتور دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است پس زنان ما هم مانند مردان به تجربیات عملی برای موفقیت بیشتر نیازمند هستند اما همان طور که بیان شد امروز  نقش زنان در امور سیاسی و اداری کشور بسیار کم است. در صورتی که تمامی مشاغل به خصوص امور سیاسی به نگاه صلح جو و امیدوار زنان نیازمند هستند.

صدراعظم نوری افزود:دنیای امروز به این نتیجه رسیده است  که باید بیشتر از زنان در امور اداری کشور استفاده کند زیرا تمام جوامع به نگاه لطیف و صلح جو  نیاز دارد.

وی در پایان تاکید کرد: زنان نوید بخش صلح و امید و آرامش هستند،بر این اساس امیدوارم که نقش زنان شاغل در جامعه ما پر رنگ تر شود.

خانم ملکی ها از عدم وجود یک ساختار حمایتی برای زنان بیوه گغت و اینکه فقط با تلاش و خود باوری می توان موانع را از سر راه برداشت.از نظر خانم ملکی ها وجود مراکزی که به وضعیت زنان بیوه رسیدگی کنند و ماهی گیری را به آنها آموزش دهند ضروری است

دکتر سیده فاطمه مقیمی، کارآفرین برتر جهان اسلام در ادامه این نشست در مورد عوامل رشد و موفقیت خود گفت:تمام زنان برای رسیدن به پیروزی و موفقیت در راستای اهدافشان به یک مشوق و حامی احتیاج دارند ،که من هم از این قاعده مستثنا نبودم و همواره همسرم مشوق من در رسیدن به اهدافم بوده است.

این بانوی موفق ازتسلیم نشدن و امیدوار بودن به عنوان دو ویژگی مهم درانجام هر کار  اشاره کرد و در آخر بیان کرد :هر انسانی چه مرد و چه زن باید در انجام وظایف خود سعی در بهترین بودن داشته باشد و همیشه تمام تلاش خود را در راستای وظایف خود به کار بگیرد.. تلاش عامل مهم در رسیدن به موفقیت زنان است و زنان باید خود را باور داشته باشند.

همچنین در بخش پایانی این نشست ،دکتر محمد رضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو خاطر نشان کرد: در هر جامعه برای رسیدن به اهداف و حضور بیشتر زنان در امور اداری و سیاسی کشور می بایست دو شرط وجود داشته باشند.اول اینکه تمام زنان باید تحصیلکرده باشند .منظور ازتحصیلات فقط خواند و نوشتن نیست بلکه بیشتر تحصیلات کاربردی مد نظر است .داشتن جامعه ای که در آن خشونت نسبت به زنان مهار شود و آسایش و آرامش برای زنان ایجاد شود نیز دومین شرط لازم است تا به این ترتیب زنان با احساس امنیت بیشتر وارد جامعه بشوند.

 در مجموع نگاه جامعه باید از دوقطبی بسوی توانمندی تغییر یابد و زنان نیز به خودباوری بیشتر برسند.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا