مطالعه وقوع سونامی 1200 ساله

پژوهش های مشترکی که با مشارکت محققان دانشگاه های کلورادو University of Colorado ، بولدر Boulder و مرکز بوم شناسی آکومال در مکزیکو Mexico’s Centro Ecological Akumal (CEA) در حال انجام است ، نشان می دهد که منطقه شبه جزیره یوکاتان Yucatan در دوره زمانی برابر با یک هزار و پانصد تا نهصد سال پیش بر اثر سونامی آسیب فراوانی دیده است . این پژوهش ها نشان می دهد که در سونامی فوق ، دو یا سه موج بزرگ آب های دریائی وارد خشکی شده و تخریب فراوانی به بار آورده اند . یکی از مهمترین شواهدی که نشان دهنده وقوع این سونامی شدید در منطقه فوق الذکر است ، کشف یک خاکریز به شکل مخروط ناقص است که دست کم 30 مایل ( در حدود 48 کیلومتر ) طول داشته و باعث جا به جا شدن سنگ های بزرگی شده است . این آثار همگی در ارتفاع چهار و نیم متری بالاتر از سطح دریا به دست آمده اند . آزمایش های دقیق تری که روی این خاکریز و بر اساس نمونه برداری های انجام شده ، صورت گرفت نشان می دهد که این خاکریز از جنس مرجان های دریائی و سنگ آهک تشکیل شده است .

در همین زمینه لری بنسون Larry Benson معاون موزه تاریخ طبیعی دانشگاه کلورادو University of Colorado Museum of Natural History اعلام کرد : " این امواج دارای قدرت زیادی بوده اند و توانسته اند مرجان های موجود در بستر دریا را کنده و با خود به مناطق ساحلی بیاورند . ما فکر می کنیم ، سونامی فوق دارای امواجی برابر با حداقل چهار و نیم متر بوده و البته احتمال بیشتر بودن قدرت این سونامی و ارتفاع بیشتر امواج نیز وجود دارد . "

گفتنی است بر فراز این خاکریز باستانی ، بقایای سازه های معماری ساخته شده توسط مایا ها در فاصله زمانی سال های 900 میلادی تا یک هزار و دویست میلادی دیده می شود . لبه های این خاکریز نیز از شن و ماسه درشت و تخته سنگ های متعددی تشکیل شده است که در تمامی طول خط ساحلی منطقه یوکاتان به طول 125 مایل ( برابر با 201 کیلومتر ) مشاهده می شود .  

لری بنسون در این مورد می گوید : " این احتمال وجود دارد که سونامی مزبور کل این مناطق ساحلی را تحت تاثیر قرار داده باشد . احتمالا آثار این سونامی را بتوان در رسوبات مرداب های ساحلی نیز مشاهده کرد . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا