سر نخ های مه بانگ در کهکشانی به رنگ آسمان

این کهکشان که توسط ستاره شناسان دانشگاه ایندیانا کشف شده است، یک کهکشان کوچک، کم رنگ و نسبتا ساده است.
اما محتوی شیمیایی این کهکشان آن را کاملا غیر عادی می سازد محققان بطور حیرت آوری متوجه شدند که چند عنصر شیمیایی سنگین در داخل این کهکشان که آن را Leoncino یا شیر کوچولو نامیده اند، وجود دارد.
در واقع این کهکشان کمترین میزان فلزات را نسبت به هر سیستم مشاهده شده ستاره گرانشی دارد.
جان سالزر استاد ستاره شناسی در دانشگاه ایندیانا می گوید: کشف کهکشانی که کمترین میزان فلز را داشته باشد حیرت انگیز است زیرا این کهکشان می تواند به انجام یک آزمایش کمی در رابطه با مه بانگ (بیگ بنگ) کمک کند.
وی افزود: برای کشف شرایطی که در آن جهان به وجود آمده است روش های نسبتا اندکی وجود دارد اما کهکشان هایی که فلز کم دارند از جمله امیدوارکننده ترین روش ها در این رابطه هستند.
بیشتر کهکشان ها به ویژه کهکشان های نزدیک به راه شیری ، دارای سطوح نسبتا زیاد فلزات هستند. زیرا فلزات سنگین داخل هسته ستاره های در حال سوختن می روند و هر کدام باعث تولید ستارگانی با فلزات بیشتر می شوند.
اما مه بانگ و پیدایش اولیه جهان کاملا عاری از فلزات سنگین بود و کهکشان هایی مانند Leoncino که بطور رسمی AGC 198691 خوانده می شود، شرایطی شبیه پیدایش اولیه جهان دارند و فرصت آزمایش الگوهایی که مه بانگ را شبیه سازی می کنند، به ستاره شناسان می دهند.
کهکشان شیر کوچولو نسبتا کوچک است و تنها هزار سال نوری قطر دارد که به این ترتیب شرایط یک کهکشان کوتوله را دارد. همچنین در حالیکه کهکشان راه شیری دارای 400 میلیارد ستاره اما Leoncino تنها چند میلیون ستاره دارد.
ستاره هایLeoncino نسبتا جوان و داغ هستند اما بطور غیر منتظره ای کم نور هستند.
این ستاره های داغ باعث شده اند که این کهکشان رنگ آبی کم رنگ داشته باشد.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،  جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysical Journal منتشر شده است.