تدوین استانداردها برای رفع مشکل خط کشی معابر شهری

مهدی نكومنش، صبح امروز در افتتاحیه  همایش ملی رنگ های ترافیكی، خط‌كشی و ایمنی راه ها و معابر، گفت: بیش از ۸۰ درصد جابجایی ها در كشور از طریق شبكه راهها انجام می شود بنابراین در طراحی و ساخت راه همواره باید تامین ایمنی حركت در نظر گرفته شود.

 

وی با اشاره به همكاری های گسترده پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: با امضای تفاهم نامه همكاری، پژوهشگاه با انجام نظارت بر ۵۰۰ مورد خط كشی معابر و آزمون های كنترل كیفی و كمی در راستای رفع مشكلات خط كشی ها گام های موثری برداشته است.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: این پژوهشگاه آمادگی دارد تا بعنوان یک مركز علمی و پژوهشی در راستای ارتقای ایمنی و خط كشی معابر و راهها همكاری های گسترده ای با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای داشته باشد. همچنین این پژوهشگاه با در اختیار داشتن امكانات لازم آمادگی دارد تا با همكاری متولیان امور خط كشی و ترافیک مركز تحقیقات رنگ های ترافیكی را راه اندازی کند.

در ادامه میرعابدینی دبیر این همایش گفت: وجود مشكلات زیست محیطی در کلان‌شهرهای کشور و نیاز به یک بسیج همگانی و به كارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های جامعه، در كنار سایر عوامل آلاینده محیط زیست، استفاده بی رویه از رنگ‌ها و مواد خط‌كشی بعضاً غیراستاندارد و حاوی حلال‌های آلی، موجب توسعه و گسترش آلودگی‌های شهری می‌ شود.

به گفته وی سالانه حجم بسیار زیادی از رنگ‌ها و مواد خط‌كشی در معابر درون شهری و راههای برون شهری کشور مصرف می‌شود كه علاوه بر تحمیل هزینه بسیار زیاد به اقتصاد كشور، بویژه در زمانی كه از اقتصاد مقاومتی و لزوم صرفه‌جویی در منابع صحبت می‌شود، مسائل زیست محیطی جبران ناپذیری را هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: طی سال‌های اخیر، به ویژه طی سه سال گذشته، فعالیت‌های قابل توجه و مفیدی در زمینه بهبود وضعیت خط‌كشی‌ها، بخصوص در معابر شهر تهران صورت گرفته است.

مدیر گروه رنگ و روكش های سطح پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درباره روند آتی وضعیت رنگ ها و خط‌کشی‌های ترافیک در کشور گفت: ارتقای کیفیت رنگ‌ها و خط‌کشی‌های ترافیک، کاهش میزان مصرف رنگ‌ها و ‌ خط‌کشی‌های ترافیک با اصلاح الگوی خط‌کشی‌ها و بکاربری رنگ‌های بادوام، بکارگیری رنگ‌ها و مواد خط‌کشی با آسیب‌های زیست محیطی کمتر، (استفاده از رنگ‌های آب پایه، مواد ترموپلاستیک گرم و رنگ‌های دوجزیی با فرمولاسیون‌های اصلاح شده) و نظارت مستمر بر تهیه، تولید و اجرای خط‌کشی‌های ترافیک در روند آینده وضعیت رنگ ها و خط‌کشی‌های  ترافیک باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 همچنین پازوكی دبیر علمی این همایش درباره تأثیر نظارت بر اجرای خط‌كشی‌های ترافیكی بر بهبود وضعیت خط‌كشی‌ها  گفت: خط‌کشی نقطه آغازی بر ایمنی و قانون‌مداری در راهها و معابر است بنابراین در نبود خط‌كشی‌ها و یا وجود خط‌کشی‌های غیراستاندارد، نباید انتظار بهبود وضعیت ایمنی و قانون‌مداری در رانندگی را داشت.

چهارمین همایش ملی رنگ های ترافیكی ایمنی و خط كشی راهها و معابر با حضور بیش از ۸۰ شرکت، سازمان، موسسه و مرکز علمی و دانشگاهی، نمایندگان ۱۵ استان از کل کشور ۲۲ اردیبهشت به كار خود پایان می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا