درمان قطعی سرطان پستان بدون عوارض جانبی

تیمی از پژوهشگران موفق به ساخت داروئی جدید برای درمان انواع بدخیم تومورهای سرطانی در سرطان پستان شده اند که دارای تاثیر درمانی بسیار زیادی بوده و برخلاف نمونه های پیشین، عوارض جانبی اندکی دارد. این دارو مراحل آزمایشی خود را روی نمونه های حیوانی با موفقیت پشت سر گذاشته است. محققان اعتقاد دارند ابداع این دارو، زمینه ساز ظهور نسل جدید داروهای درمان سرطان است که به طور دقیق و موثر قادر به درمان طیف وسیعی از سرطان ها خواهد بود.

این مطالعات نشان داد که ترکیب موسوم به Targaprimir-96 که در این دارو استفاده شده است ، می تواند سلول های سرطان پستان را از بین ببرد. عملکرد این دارو به گونه ای است که از طریق دخالت در برنامه ریزی سلول های سرطانی به کمک آر ان ای ویژه ای ، آن ها را وادار به خودکشی می کند.

در همین رابطه دکتر سای پرادیپ ولاگاپودی از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در موسسه پژوهشی اسکریپس The Scripps Research Institute (TSRI) در ایالات متحده امریکا اعلام کرد: ما امیدواریم که در آینده بتوانیم با کمک استراتژی استفاده شده در این دارو ، انواع آر ان ای های دیگر بیماری زا را مورد هدف قرار داده و و به درمان انواع سرطان های علاج ناپذیر و مقابله با پاتوژن های ویروسی مانند زیکا و ابولا بپردازیم.

پرفسور متئو دیزنی از دیگر پژوهشگران ارشد مشارکت کننده در این مطالعات اعلام کرد : ما در تحقیقات خود دریافتیم که این ماده داروئی نقش مهمی در نابودی سلول های سرطانی دارد و این اهمیت به این دلیل است که بر اثر تاثیرات این دارو ، فقط و فقط سلول های سرطانی نابود شده  و به سلول های سالم هیچ آسیبی وارد نمی شود. این موضوع می تواند زمینه ساز انجام پژوهش جهت ساخت نسل جدید داروهایی باشد که با آرایش ژنتیکی و ایجاد تاثیرات مورد نظر ، می توانند بدون داشتن عوارض جانبی ؛ بیماری های کشنده را درمان کنند.

باید در نظر داشت که در روش های فعلی درمان سرطان، سلول های سرطانی مورد هدف قرار می گیرند اما در کنار آن ها تعداد زیادی از سلول های سالم نیز قربانی شده و این روش های درمانی ، تاثیرات جانبی شدید و ناخوشایندی بر بیمار خواهد داشت.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.