خودروی چینی در سودای بازار جهانی

سال‌ها از سیطره جهانی چینی‌ها بر بازار محصولات مصرفی چون پوشاک و کالاهای دیجیتال می‌گذرد. صدها میلیون چینی‌ عاشق محصولات خودروسازان اروپایی هستند و کمتر پشت فرمان خودروهای وطنی‌شان می‌نشینند، اما این به معنی سست بودن عزم آنان برای توسعه صنعت خودروسازی‌شان نیست.

آنها سودای تسلط بر بازار خودروهای جهان را دارند و صنعت خودروسازی‌شان در دو دهه اخیر شتابی چشمگیر را تجربه کرده است. چینی‌ها ثابت کرده‌اند هر چند در ابتدا کالاهایشان لزوما با کیفیت نیست، اما به مرور مطابق ذائقه و سفارش مشتری خود می‌توانند طیفی از کالاهای ارزانقیمت و کم‌کیفیت تا گرانقیمت و باکیفیت را مطابق فرمول «هر چقدر مشتری پول دهد برایش آش می‌ریزیم!» تولید کنند.

چینی‌ها چند سال است با برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ خودرو مانند نمایشگاه خودروی پکن و شانگهای، سعی دارند با نشان دادن در باغ سبز کشور پرجمعیت خود به روی خودروسازان صاحب‌نام جهان، علاوه بر واردات و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت خودرو، محلی برای عرض اندام کمپانی‌های جوان چینی در کنار بزرگان خودروی جهان ایجاد کنند تا مگر آوازه خودروسازان چینی رفته‌رفته جهانگیر شود. آنها کماکان روی مزیت ارزانقیمت بودن، آپشن‌های متعدد و زیبایی نسبی محصولات خود در مقایسه با خودروهای گرانقیمت مشابه اروپایی، ژاپنی و کره‌ای کار می‌کنند و می‌خواهند این بار نیز با فرمول همین اسب تروا بازارهای جهان را تسخیر کنند.

هرچند برای ورود به بازارهای اروپایی نیازمند کسب استانداردهای ایمنی و کیفی سختگیرانه‌ای هستند و بی‌گمان فتح بازارهای جهانی خودرو به آسانی تسلط‌شان بر بازار پوشاک نیست.

با این حال فعلا خودروسازان بزرگ جهان روی میلیون‌ها پولدار تازه به دوران رسیده چینی حساب باز کرده‌اند و محصولاتی ویژه ذائقه آنها روانه کشور اژدهای زرد می‌کنند. کشوری که روزگاری نه‌چندان دور مردمانش جز با دوچرخه در خیابان‌های چین کمونیستی اجازه تردد نداشتند، حالا تشنه داد و ستد آخرین محصولات خودرویی جهان است.

در نمایشگاه خودروی پکن 2016 که از ششم تا پانزدهم اردیبهشت امسال برگزار شد، غرفه‌های کمپانی‌های چینی چون جیلی، لیفان، هایما، دانگ‌فنگ، چانگان، ام‌جی، JAC، GAC و FAW در کنار نامدارانی چون فراری و لامبورگینی و مک‌لارن و میتسوبیشی قرار گرفت تا بیش از گذشته از رویای چینی‌ها برای آقایی در بازار خودروی جهان پرده بردارد.

در نمایشگاه امسال پکن از محصولات متعدد جدیدی نیز رونمایی شد که عمدتا برای بازار چین طراحی و عرضه شده بود. در ادامه به معرفی پنج نمونه از چشمگیرترین آنها می‌پردازیم.

مرسدس بنز مدل E-Class L

میلیاردرهای چینی هم مثل بسیاری از دیگر پولدارهای شرقی شیفته محصولات کمپانی صاحب‌نام مرسدس بنز هستند. مرسدس بنز هم که از ذائقه مشتریان خود آگاه است امسال تصمیم گرفت از نسخه خاص کلاس‌E که به طور انحصاری برای مشتریان چینی طراحی و تولید شده رونمایی کند. در واقع دقیق‌تر این است که بگوییم تولید این مدل به طور کامل در شعبه مرسدس بنز در پکن با سرمایه‌گذاری کمپانی خودروساز چینی BAIC انجام شده است.‌‌این محصول جدید خودرویی طویل و لوکس است که حدود چهار ماه پیش معرفی شد و اکنون با به‌روزترین فناوری‌های خودروی جهان، مجهز به پلتفرم سبک‌وزن مرسدس بنز با نام E-Class L در نمایشگاه پکن رونمایی شد. با نگاهی به ویژگی‌های مرسدس بنز کلاس اس میباخ نمی‌توان منکر الگوگیری از این خودرو در مدل E-Class Lشد. با این تفاوت که فضا برای نشستن سرنشینان عقب با افزایش فاصله میان دو محور به میزان 14 سانتی‌متر قدری بیشتر شده است. شارژ بی‌سیم، سیستم صوتی سه‌بعدی، نورپردازی خاص و تعبیه امکانات سرگرمی از مهم‎‌ترین جذابیت‌های مدل جدید مرسدس بنز است.

آئودی اِی 4 ال مخصوص چین

آئودی هم همچون مرسدس بنز در اندیشه دل ربودن از میلیون‌ها چینی پولدار است و با سیاستی شبیه به آنچه در تولید مرسدس بنز طویل E-Class L اتخاذ شد در نمایشگاه امسال از مدل آئودی اِی 4 ال (A4 L) که 8/4 متر طول دارد و مخصوص چین تولید شده رونمایی کرد. به نظر می‌رسد علاقه چینی‌های کوچک جثه به خودروهای بزرگ، چیزی است که مشام تیز خودروسازان اروپایی استشمام کرده است. تا جایی که مثلا آئودی در طراحی نسخه جدید اِی 4 ال سعی کرده است با استفاده از خطوط افقی، عریض بودن خودروی خود را بیشتر به رخ مشتریان بکشد. در این خودرو از موتور 2 لیتری به همراه گیربکس 7 سرعته دوکلاچه استفاده شده است که در صورت سفارش مشتریان، مدل چهارچرخ محرک آن نیز قابل ارائه خواهد بود.

استفاده از فناوری کابین مجازی، بهره‌گیری از نمایشگرهای بزرگ در کنار لامپ‌های LED جدید و زنون پلاس از مهم‌ترین تغییرات ظاهری سوغات جدید آئودی برای چینی‌هاست.

کراس اوور سی‌ایکس ـ 4 مزدا

کراس‌اوورها خودروهایی هستند که روی پلتفرم خودروهای سواری ساخته می‌شوند و در عین حال ویژگی‌های خودروهای بیابانی یا شاسی‌بلند (SUV) را دارند و به نوعی در رده خودروهای اسپرت قرار می‌گیرند. امسال مزدا از کراس‌اوور سی‌ایکس ـ 4 (CX-4) که براساس کراس اوور CX-5 ساخته شده است در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. این خودرو نسبت به مدل CX-5 ابعاد بزرگ‌تر و ارتفاع کمتری دارد و در عین حال ظاهرش اسپرت‌تر است. استفاده از موتورهای چهارسیلندر با حجم 2 و 5/2 لیتر با خصوصیاتی مشابه موتور مزدا 3 با گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک اصلی‌ترین ویژگی‌های محصول جدید مزداست. براساس آنچه در نمایشگاه پکن اعلام شد، فعلا قرار است در بازار چین فروخته شود و در صورت موفقیت احتمالا راهی بازار دیگر کشورها نیز خواهد شد.

لکسوس آی‌اس (IS)

لکسوس، خودروسازی ژاپنی است، که طراحی، تولید و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را عهده‌دار است. این شرکت در سال 1989 توسط مدیرعامل وقت تویوتا در ایالات متحده راه‌اندازی شد.

لکسوس در نمایشگاه خودروی پکن 2016 از نمونه ارتقا یافته مدل آی‌اس ـ که در حقیقت نسل سوم این مدل محسوب می‌شود ـ رونمایی کرد.

تغییر در فرم جلوپنجره، رینگ‌ها و چراغ‌های جلو از مهم‌ترین تغییرات ظاهری این محصول جدید است. آی‌اس با موتورهای چهار و شش سیلندر 2 و 5/3 لیتری که به ترتیب قدرتی معادل 241 و 300 اسب بخار تولید می‌کنند تا زمستان امسال راهی بازارهای جهانی خواهد شد. بهبود وضع ابزارهای سرگرمی داخل خودرو و سیستم‌های الکترونیکی مربوط به هدایت خودرو از مهم‌ترین پیشرفت‌های مدل جدید است.

پژو 308 ویژه چین

پژو سیتروئن و رنو دو گروه خودروساز فرانسوی هستند که همواره با همکاری خودروسازان کشورهای در حال توسعه محصولات متعددی را برای بازارهای جهانی و بویژه منطقه‌ای تولید می‌کنند. این بار پژو با همکاری شریک چینی‌شان به نام دانگ‌فنگ مدل مخصوصی از پژو 308 را تولید و در نمایشگاه پکن از آن رونمایی کرده است که گفته می‌شود به طور خاص برای بازار چین طراحی شده است. هرچند این خودرو چندان طویل نیست و یک سدان چهار در معمولی محسوب می‌شود، علاقه چینی‌ها به داشتن خودرویی با فضای بزرگ برای سرنشینان عقب موجب شده تا کمی این موضوع در طراحی پژوه 308 لحاظ شود. پژو فعلا اطلاعات خاصی در مورد مشخصات فنی این محصول جدید منتشر نکرده است. با این حال به نظر می‌رسد چینی‌ها کپی‌برداری خوبی از نسخه هاچ‌بک اروپایی همین محصول انجام داده باشند.

 

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا