36 اختراع ایرانی در کشورهای خارجی ثبت شده است

نصرت الله ضرغام در نشستی با اعضا هیات علمی دانشگاههای استان مرکزی در اراک افزود: از این تعداد سه اختراع در خارج از کشور به فروش رسیده است. 

وی با بیان اینکه سال گذشته 24 اختراع و امسال 67 اختراع توسط این صندوق در کشور مصوب شده، اظهار کرد: تحقیقات و فعالیتهای این صندوق بر اساس اولویت ها، رفع مشکلات جامعه با انعقاد قرارداد با دیگر دستگاه ها انجام می شود.

ضرغام اظهار کرد: توسعه نوآوری، کمک به اجرای طرح های تحقیقاتی، حمایت از تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه، اعطای کرسی پژوهشی، حمایت از ثبت بین المللی اختراعات و حمایت از توسعه اشتغال از مهمترین فعالیت های صندوق برای ارتقای جایگاه پژوهشی در کشور است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: 40 درصد از افراد دانش آموخته برای ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی سفر می کنند که 80 درصد از آنان در آنجا ماندگار شده و جذب آن کشورها می شوند. 

ضرغام ادامه داد: ایران به عنوان چهار تمدن اصلی جهان می تواند با بهره گیری از همه ظرفیت ها، زمینه های مناسب جذب دانشجو و پژوهشگران خارجی را فراهم کند تا از توان پژوهشی و علمی آنان در این حوزه بهره مند شده و جایگاه پژوهشی خود را ارتقا دهد.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب 200 هزار دانشجو در کشور به امر تحصیل مشغول بودند که هم اکنون به برکت انقلاب این تعداد به چهار میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافته ولی به موازات توسعه کمی، توسعه کیفی رخ نداده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با یک صدم جمعیت، یک و شش دهم از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است ولی در شاخص های کیفی از جایگاه خوبی برخوردار نیست که باید در این حوزه قدم های بزرگتری برداشته شود.

ضرغام بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده ایران در بین کشورهای آسیایی در تولیدات علمی مقام ششم را به خود اختصاص داده است ولی زمانی که بحث شاخص پیش می آید رتبه ما کاهش می یابد.

وی گفت: ایجاد مراکز رشد، نوآوری و ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه از مهمترین برنامه های کشور برای ارتقا شاخص کیفی است.

ضرغام ادامه داد: زمانی دانش آموختگان دانشگاه ها توسط دولت جذب می شدند ولی با تصمیم دولت مبنی بر پرداختن به کارهای حاکمیتی این دانش آموختگان باید جذب بخش خصوصی شوند و این بخش به مهارت دانش آموختگان توجه ویژه داشته باشد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد: در دنیای امروز توجه به نیروهای ماهر، توانمند و تحصیل کرده با اندوخته علمی باید مورد توجه ویژه مسوولان قرار گیرد تا در خارج و داخل خریدار داشته باشد و بتوانند در فعالیت های اجرایی حضور یابند.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 52 هزار عضو هیات علمی دانشگاه های کشور با این صندوق در ارتباط هستند که این میزان 70 درصد کل اعضای هیات علمی را شامل می شود .

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد: ایجاد واحد دیپلماسی علمی در کشور به منظور ارتباط با پژوهشگران خارجی و سرمایه گذاری برای توسعه برنامه های پژوهشی کشور از دیگر برنامه های این صندوق است.

وی بیان کرد: تا کنون 25 کرسی آموزشی با حضور اساتید معروف توسط این صندوق برگزار شده است تا دیدگاه های راهبردی برای ارتقای وضعیت آموزشی مطرح شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: آخرین کرسی که توسط این صندوق برگزار شده در خصوص استعدادیابی و پرورش استعداد فرزندان بوده است.

رییس دانشگاه اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی با داشتن 122 هزار دانشجو در 80 واحد آموزشی و سه هزار واحد صنعتی از ظرفیت خوبی برای انجام فعالیت های پژوهشی برخوردار است.

سعید حمیدی افزود: مهمترین چالش این واحدها عدم وجود ارتباط بین آنها است که رفع این مشکل نیازمند حمایت مسوولان است.

صندوق حمایت از پژوهشکران و فناوران کشور به منظور رفاه محققان و سامان دهی مناسب برای تولید علم و فناوری و هم افزایی دانشگاه و صنعت و آماده سازی بستر اجرایی برای سوق دادن تحقیقات و فناوری به نیازهای مردم و در نهایت توسعه پایدار در سال 82 با تصویب اساسنامه آن توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد.

شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاری سازی، بهره مند شدن مردم از نتایج تحقیقات، ارائه کمک ها و خدمات حمایتی و مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران حوزوی و دانشگاهی ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی از اهداف این صندوق است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا