افزایش خطر دیابت در جنین مادران سیگاری

تحقیقات جدید نشان می دهد ، در صورتی که جنین دختر در دوران بارداری در معرض دود سیگار قرار گیرد ،  خطر ابتلا به دیابت در میانسالی در وی افزایش پیدا خواهد کرد .

این مطالعات نشان می دهد زنانی که والدینشان در دوران جنینی و بارداری ، سیگار می کشیدند ، در مقایسه با سایر افراد ،  در خطر بیشتری جهت ابتلا به دیابت قرار دارند  چرا که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عوامل شیمیایی زیست محیطی پیش از تولد و در دوران جنینی رابطه مستقیم با ابتلای به دیابت در بزرگسالی داشته و به آن کمک می کند .

محققان در این پژوهش ها به جمع آوری اطلاعات و داده هایی در مورد سیگار کشیدن والدین گروهی از دختران و بررسی فاکتورهائی مانند : نژاد ، شغل ، گزارش دیابت والدین و وزن بدن آن ها پرداختند . آنها اعضای تیم پزوهشی فوق ،از طریق مصاحبه تلفنی ، بازدید در منزل و آزمایش خون برای به دست آوردن هموگلوبین گلیکوزیله ( glycated hemoglobin) این اطلاعات را گردآوری کرده اند تا دریابند که چگونه این زنان در خطر دیابت بوده و شایط این بیماری در آن ها چگونه است .

قابل توجه است که سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری ارتباط قوی تری در خطر ابتلای دختران به دیابت در بزرگسالی ، نسبت به سیگار کشیدن پدر در این دوران دارد و اثر این ارتباط پس از سازگاری نژاد والدین ، دیابت و اشتغال باقی خواهد ماند .

پژوهشگران هم چنین برآورد کرده اند که اثر سیگار کشیدن والدین پس از تنظیمات وزن دختر هنگام تولد یا شاخص توده بدن فعلی ، باقی می ماند و در افزایش خطر ابتلای آنان به دیابت در بزرگسالی موثر است .

محققان اعلام کردند که اگر چه مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است اما به طور کلی اثر مخرب سیگار بر جنین در جنبه های متعددی غیر قابل انکار بوده و توصیه می شود زنان باردار برای جلوگیری از خطر احتمالی ابتلای فرزندانشان به دیابت در بزرگسالی ، از سیگار کشیدن در این دوران خودداری کنند .