تولید نخ های نایلونی مقاوم، ضد میکروب و خنک کننده

تحقیقات نشان می دهد از میان الیاف مصنوعی، نایلون بیشترین سازگاری با پوست بدن را دارد به همین دلیل اکثر تولید کنندگان پوشاک سعی می‌کنند از نایلون به جای سایر الیاف مصنوعی استفاده کنند. اخیرا  یک گروه از پژوهشگران ایرانی( تهران زر نخ) موفق به تولید نایلون های ضد میکروب، الیاف خنک کننده، سلامتی بخش، ضد بو و کند سوز شدند.

نخ ضد میکروب

نخ نایلون ضد میکروب، حاوی نانو ذرات نقره بوده و به دلیل ورود نانو ذرات در مرحله تولید الیاف( دمای 250 درجه) خصوصیات ضد باکتری، قارچ و بوی این الیاف حتی بر اثر استفاده و شست و شوی مکرر با آب گرم و مواد شوینده پایدار می‌مامند و به دلیل رهایش نکردن نانو ذرات، تاثیر نامطلوبی بر سلامت انسان و محیط زیست نخواهد داشت.

این محصول می تواند در تولید جوراب نانو( معمولی، دیابتی، واریس)، دستکش، پوشاک( نوزاد، کودک، سالمند)، محصول‌های خانگی( حوله، ملحفه، پرده، پتو، اسکاچ، لیف و…)، پزشکی( باند کشی، کمربند، مچ بند، زانو بند طبی، گن لاغری و…)، نظامی( جوراب، یونیفورم)، انواع پوشاک ورزشی، فرش، موکت، روکش و… کاربرد داشته باشد.

الیاف خنک کننده

الیاف خنک کننده( همیشه خشک) نایلون نیز از دیگر محصول های جدید این شرکت است. الیاف مصنوعی نظیر نایلون و پلی استر تمایل ذاتی به جذب رطوبت ندارند. این امر باعث خیس ماندن البسه، تنفس نکردن پوست و در نتیجه ناراحتی فرد استفاده کننده می شود. نوآوری انجام شده در تولید الیاف خنک کننده ، سرعت خشک شدن را افزایش داده و باعث پایین آمدن دمای بدن تا 2 درجه سانتی گراد می شود.

این الیاف باعث افزایش احساس راحتی و خشک شدن سریع لباس در زمان تعریق، حفظ قابلیت تنفس پذیری پارچه( عبور هوا) شده و قابلیت خشک شدن بسیار سریع در هوای آزاد و استفاده در فصول سرد یا مناطق سردسیر را دارد.چنین مشخصه هایی باعث می شود این نوع الیاف برای تولید انواع لباس های ورزشی، لباس های کار به خصوص برای استفاده در مناطق گرمسیری یا در فصول گرم سال، منسوجات خواب مانند رویه تشک، جوراب و… کاربرد داشته باشد.

نخ سلامتی بخش

ایجاد گرمی مطبوع در بدن، افزایش دهنده جریان خون، تقویت سیستم قلبی عروقی از طریق کاهش ویسکوزیته و افزایش جریان خون از جمله ویژگی های نخ نایلون سلامتی بخش است. همچنین این نخ قابلیت سم زدایی را دارد؛ با افزایش نفوذ پذیری غشا سلولی، سموم موجود به ویژه بقایای دارو از سلول ها زوده می شود.

این الیاف باعث افزایش شادابی نیز می شود؛ یون های منفی تولید سروتونین در عصب را تنظیم می کند. سروتونین عامل اصلی کنترل استرس روحی است.

این نوع نخ ها باعث تاخیر در ایجاد پیری و افزایش سلامت پوست نیز می شوند؛ یون منفی به عنوان آنتی اکسیدان و سم زدا سبب بهبود علمکرد سلول و بافت بدن می شود. یون منفی سبب تسریع سنتز کلاژن( عامل اصلی سازنده پوست) شده و به دلیل بهبود اکسیژن رسانی و افزایش متابولیسم از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

این نخ می تواند در تولید منسوجات پزشکی، بهداشتی نظیر کمربند طبی و لاغری، جوراب دیابتی و…. کاربرد داشته باشد.

نخ نانو ضد بو

امروزه استفاده از الیاف ضد بو  برای تولید پوشاک ورزشی، جوراب، کفش و… به منظور حفظ بهداشت، طراوت و پاکیزگی به ویژه برای ماه های گرم سال و ساکنان مناطق گرمسیری ضرورت پیدا کرده است.

ساده ترین روش از بین بردن بو به دام انداختن مولکول های ایجاد کننده آن است. در این روش تغییری در ترکیب های بو حاصل نشده و تنها حبس آنها در یک مولکول حامل، مانع از پخش شدن مولکول های ریز بو در فضا و استنشاق آن توسط انسان می شود. در روش دیگر مولکول های ایجاد کننده بو توسط مواد فوتو کاتالیست تجزیه می شوند. این الیاف همچنین می توانند در تولید فرش، پرده، روکش، صندلی خودرو، قطار، هواپیما یا به صورت ترکیبی با الیاف ضد میکروب، درمان کننده، خنک کننده و … به کار بروند.

فیلامنت نایلون کند سوز

تمام الیاف وقتی در معرض آتش قرار می گیرند می سوزند. الیاف طبیعی با سرعت بیشتری آتش می گیرد اما الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی استر در برابر اشتعال مقاوم ترند و در صورت آتش گرفتن ذوب شده و توده ای بسیار داغ و خطرناک تولید می کنند که باعث سوختگی های موضعی و جدی می شود. با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناروی تولید نانو ذرات، تغییرات شگرف در فرایند تولید الیاف نانو کامپوزیتی کند سوز به وجود آمده است. با در نظر گرفتن مشاغلی که بیشتر در معرض خطر هستند، تولید لباس کار، لباس آتش نشانی، فرش و موکت و پرده و … با استفاده از این منسوج ها پیشنهاد می‌شود.