تناسب اندام و جوان ماندن مغز در دوران پیری

مطالعات و پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد ، افرادی که در سن چهل سالگی از تناسب اندام و سلامت بدن برخوردار هستند ، اط شانس بیشتری برای سلامت در دوران پیری برخوردار بوده و  قادر هستند تا حجم بیشتری از مغز خود  را در ضربه های وارده به آن را در شصت سالگی حفظ کنند .

در افرادی که سطح تناسب اندام آنها کم است ، واکنش فشار خون و ضربان قلب بدنشان در سطوح پایین ورزشی ، بسیار بالاتر از افرادی با تناسب اندام بهتر خواهد بود .  

محققان در این پژوهش دریافتند ، افرادی که سطح تناسب اندامشان ضعیف و کم باشد ، از افزایش فشار دیاستولیک خون ( عدد پایین ) رنج برده و یا تست ضربان قلبشان ضعیف باشد ، در مراحل بعدی زندگی خود  از حجم کوچکتر مغزی برخوردار خواهند بود .

این تحقیقات همچنین  نشان می دهند ، افرادی که در طول ورزش ملایم دچار افزایش فشار دیاستولیک خون ( عدد پایین ) می شوند ، در آزمون های شناختی مغز برای کارکرد آن در مراحل بعدی زندگی ، ضعیف تر هستند . در واقع آمادگی جسمانی ضعیف می تواند با افزایش سن سریع مغز ، مرتبط باشد .

قابل توجه است که به غیر از آزمایش ورزش ، تصویر برداری ام آر آی نیز نشان می دهد که فشار خون سیستولیک بالاتر ( عدد بالا ) در سن 40 سالگی ، با حجم کوچکتر مغز و عضله آن و حجم بیشتر ماده سفید مغز ( شاخص از دست دادن جریان خون با افزایش سن ) در مراحل بعدی زندگی مرتبط است .

نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که ارتقاء آمادگی جسمانی در میان سالی ممکن است باعث تضمین سلامت مغزی در سنین پیری شود .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا