تالاب ها پايش مي شوند

مسعود باقرزاده كريمي تاکیدکرد: با توجه به اينكه تالاب ها در كنار چه نوع رودخانه اي( درجه يك يا فصلي) واقع شده باشد با همكاري وزارت نيرو كارهاي مربوط به آنها تقسيم مي شود كه يكي از آنها لايروبي مسير تالاب ها است.

مسعود باقرزاده كريمي روز دوشنبه در گفت و گو با  ايرنا افزود: رسوب گذاري يكي از مشكلات مسيرهاي ورود آب به تالاب ها است؛ ازاين رو لايروبي اين مسير براي احياي تالاب از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

وي اظهار كرد: با توجه به نوع تالاب و اينكه از چه رودخانه اي تغذيه مي كند، كار لايروبي ميان وزارت نيرو و سازمان محيط زيست تعيين مي شود، اكنون سازمان محيط زيست درحال لايروبي مسيرهاي ورودي آب به مجموعه تالاب هاي آلاگل، آلما گل و آجي گل در استان گلستان است تا اتصال بين رودخانه و تالاب برقرار شود.
باقرزاده كريمي تاكيد كرد: چند سالي است كه خشكسالي تالاب هاي كشور را تهديد مي كند بنابراين بايد بتوانيم با برنامه ريزي اصولي و علمي از فرصت هاي به دست آمده از بارندگي هاي شديد براي جمع آوري آبهاي روان و هدايت آنها به سمت تالاب ها استفاده كنيم.
وي با اشاره به سيلاب اخير در منطقه غرب و خوزستان گفت: اگر سيلاب ها با دوره هايي با بازگشت بالا رخ ندهد و تكرارها طبيعي داشته باشد براي محيط زيست نه تنها زيان آور نيستند بلكه مفيد هم هستند؛ چون تالاب ها بيشتر از رسوبات سيلابي تغذيه مي كنند و اين رسوبات حاصلخيز و زيستگاه بسياري از زيستمندان حاشيه تالاب ها به حساب مي آيد.
وي افزود: ولي سيلاب هايي كه بر اثر تخريب جنگل ها، مراتع و لخت شدن خاك در بالا دست حوضه، شدت گل آلودگي آنها بسيار بالا است، براي محيط زيست آسيب زا هستند.
باقرزاده كريمي با بيان اينكه گل و لاي موجب كاهش عمق تالاب ها مي شود گفت: گل و لاي سبب بالا آمدن عمق تالاب ها و كاهش حجم مخزن مي شود، همچنين رودخانه ها را هم تحت تاثير قرار مي دهد كه گل آلودگي آن موجب از بين رفتن آبزيان مي شود.
وي گفت: بارندگي اخير به رغم خساراتي كه وارد كرد، موجب آبگيري تالاب هاي زيادي در كشور شد، به عنوان مثال درياچه اروميه به علت اين سيلاب ها حدود 20 سانتي متر بالا آمد، حداقل آبي كه شهريور در درياچه اروميه وجود داشت 1/1270 متر از سطح دريا بود كه حالا به 1271 رسيده، يعني يك متر بالا آمده است.
باقرزاده با بيان اينكه اين گونه اتفاقات در بسياري از تالاب هاي كشور رخ داده است، افزود: در خوزستان در تالاب شادگان آبگيري داشتيم همچنين در لرستان در تالاب هاي پلدختر شاهد آبگيري بوده ايم ، همچنين هامون نيز در وضعيت خوبي قرار گرفته است كه اين اتفاقات خوبي براي محيط زيست كشور است.

 تالاب ها
تالاب ها، محيط هاي آبي ميان خشكي و دريا هستند، اما اولين تعريف علمي تالاب را معاهده بين المللي موسوم به كنوانسيون بين المللي رامسر ارائه كرده است با اين تعريف كه ' تالاب به مناطق مردابي، نمزارهاي سياه و باتلاقي، بركه هاي مصنوعي و يا طبيعي كه به طور دائم و يا موقت داراي آب ساكن يا روان، شيرين، شور و يا نيمه شور هستند و يا به مناطقي از سواحل دريا گفته مي شود كه در هنگام جذر، ارتفاع آب در آنها بيش از 6 متر نباشد.'
تالاب ها حوضه هاي ارزشمندي هستند كه معيشت بيش از يك ميليارد نفر در دنيا به آنها وابسته است و مقصد گردشگري بيش از نيمي از توريست هاي دنيا را تشكيل مي دهند. اين در حالي است كه از سال 1900 ميلادي تاكنون، نزديك به 60 درصد از تالاب هاي جهان از بين رفته است و سالانه نزديك به يك درصد از تالاب ها به علت هجوم پروژه هاي توسعه اي نابود مي شوند.
ايران با دارا بودن اقليم متنوع، تالاب هاي زيادي را در خود جاي داده است، با توجه به تعاريفي كه در كنوانسيون رامسر(كنوانسيون حفاظت از تالاب ها) مطرح است، بيش از هزار تالاب در ايران وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به درياچه پشت سدها، رودخانه ها و سواحل تالابي اشاره كرد. از بين آنها 84 تالاب جزء تالاب هاي با اهميت بين المللي به حساب مي آيند كه از اين تعداد، 35 تالاب تحت 24 عنوان در كنوانسيون رامسر ثبت است و از ميان آنها، 6 تالاب در فهرست مونترو قرار دارند. تالاب هاي در خطر نابودي در فهرست مونترو قرار مي گيرند.
بيش از 60 درصد تالاب هاي بين المللي در كل منطقه در كشور ما قرار دارند. براساس تعريف كنوانسيون رامسر، 42 نوع تالاب در دنيا وجود دارد كه از اين تعداد 41 نوع آن در كشور ما وجود دارد و در واقع كمتر كشوري با اين ويژگي ديده مي شود. اين وضعيت نتيجه تنوع اكوسيستم هاي هيركاني در شمال تا اكوسيستم زاگرس و خليج فارس است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا