بیش از 75 درصد از انواع پلنگ ها در جهان منقرض شده اند

گروهی از سازمان های هم راستا، از جمله موسسه  مبتکر طرح گربه های بزرگ ، انجمن جغرافیای ملی، انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) و انجمن پلنگ ، در سطح کلان و بین المللی اقدام به بررسی شرایط زندگی پلنگ ها کرده و دریافتند که این جانور بیش از هفتادو پنج درصد از زیستگاه هایش در سراسر جهان را از دست داده و در این مناطق منقرض شده است.

این مطالعه نشان داد امروزه دامنه سکونت گاهی این جانور 3 میلیون و 300 هزارمایل مربع (برابر با 8 میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع) است، در حالی که در گذشته ای نه چندان دور ، این قلمرو مساحتی بالغ بر 35 میلیون کیلومتر مربع را شامل می شد.

در این پژوهش ها ، بیش از هزار وسیصد منبع آماری حاوی اطلاعات در محدوده فعلی و تاریخی گربه سانان مورد مطالعه قرار گرفت. در همین حال، شرکت نقشه برداری BIO GEOMAPS محدوده تاریخی این جانور را بازسازی کرده و آن را با ارزیابی های فعلی به روز رسانی کرد. پیتر گرنگروس از پژوهشگران ارشد پروژه فوق در بیانیه ای که در رابطه با این موضوع  منتشر شد ؛ اعلام کرد: این تجزیه و تحلیل ها به ما اجازه مقایسه اطلاعات دقیق در مورد پراکندگی فعلی پلنگ با جاهایی که این حیوان قبلا در آن زندگی می کرد را داده و در نتیجه محاسبات انجام شده ، دقیق ترین برآورد از قلمرو از دست رفته این جانوران به دست آمد.

متاسفانه به اعتقاد کارشناسان ، نتایج این تحقیقات  تصویری تیره و تار از آینده  گونه جانوری پلنگ به عنوان پرچمدار گربه سانان و نه زیرگونه آن (که در تجزیه و تحلیل گنجانده شده بودند) نشان می دهد. این مطالعه نشان داد امروز دامنه سکونت گاهی این جانور 3 میلیون و 300 هزارمایل مربع (برابر با 8 میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع) است، در حالی که در گذشته ای نه چندان دور ، این قلمرو مساحتی بالغ بر 35 میلیون کیلومتر مربع را شامل می شد.

اندرو جاکوبسن سرپرست نویسندگان این پژوهش و از محققان مرکز ZSL در رابطه با یافته های فوق گفت: نتایج ما فرضیه مرسوم را که در بسیاری از مناطق پلنگ نسبتا فراوان و نه به طور جدی در معرض تهدید قرار دارد را به چالش می کشد. وی افزود: طبیعت به شدت گریزان پلنگ ممکن است در پنهان کردن آثار انحطاطش کمک کرده باشد. تیم به ناپدید شدن تقریبی پلنگ در نقاط مختلف آسیا و همچنین ادامه مبارزات این حیوان جهت بقا  در آفریقا، به ویژه در شمال و غرب این قاره، اشاره می کند. محققان اعلام کردند باید توجه بیشتری به زیرگونه های در معرض خطر داشت. ما دریافتیم که در حالی که تحقیقات بر روی پلنگ در حال افزایش بود،" نویسندگان این گونه نوشتند که: اولویت تلاش های تحقیقاتی بر روی زیرگونه هایی بوده که دارای وسیعترین طیف بین گربه سانان هستند، در حالی که زیر گونه هایی که بیشترین نیاز را به توجه فوری دارند نادیده گرفته شده اند.

جاکوبسن در ادامه توضیحات خود افزود: در حال حاضر در میان این گونه ها ،  پلنگ جاوه ای (P. p. melas) در آستانه انقراض قرار دارد که از سوی IUCN در این گروه طبقه بندی شده است، در حالی که گونه ای دیگر به نام پلنگ سریلانکا (P. p. kotiya) در این طبقه بندی در معرض خطر انقراض قرار گرفته، که نشانگر نیاز فوری در جلوگیری از این انحطاط نگران کننده است.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله PeerJ منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا