گازهايي با يك چهارم سرعت نور دراعماق فضا

فضانوردان دو سياهچاله فضايي را شناسايي كردند كه از درون آن ها گازهايي با يك چهارم سرعت نور خارج مي شود. اين كشف بي سابقه قوانين مورد قبول فيزيك را نقض كرده است.
محققان معتقدند اين دو سياهچاله كه در اعماق فضا و بسياردورتر از كهكشان راه شيري قرار دارند، دريك سيستم جفت ستاره اي كمياب قرار دارند كه گازها را با سرعت بسيار بيشتر از سرعت عادي مصرف مي كند.
اندازه گيري سرعت گازهاي ساطع شده از چنين سيستمي، براي اولين بار در جهان انجام شده است و اين اطلاعات مي تواند درك عميق تري از چگونگي عملكرد جهان در اختيار ما قرار دهد.
بخش عمده اشعه X موجود در فضا يا حاصل فعاليت سياهچاله هاي عظيمي است كه مواد اطراف را به درون خود مي كشند يا ناشي از منظومه هاي دوتايي است كه دربرگيرنده اجرام كوچكتري (از جمله سياره هاي كوتوله، ستاره هاي نوتروني يا سياهچاله ها) هستند كه ماده را از ستاره هاي همدم خود جذب مي كنند.
اما ظاهرا كشف جديد محققان، سومين منبع اشعه X در فضا است. اين منبع فوق درخشان اشعه X گاز را با سرعتي بسيار بيشتر از ساير منظومه هاي دوتايي مصرف مي كند.
به گزارش ايرنا از ساينس، اين براي اولين بار است كه از يك منبع بسيار درخشان اشعه X جريان گاز ساطع مي شود و البته سرعت بسيار بالاي جريان اين گاز نيز بيانگر ماهيت بسيار فشرده اجرام مركزي اين منبع است كه به طور فوق العاده اي ماده را مي بلعد. گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Nature منتشر شده است.