تصفیه میعانات گازی باعث ایجاد ارزش افزوده می شود

منصور بزمی،تصریح کرد: در حال حاضر بازاریابی و فروش میعانات گازی به دلیل پایین بودن کیفیت و بالا بودن مرکاپتان‌ با مشکل مواجه است.

بزمی در ارتباط با الزامات بازاریابی بهتر این میعانات تصریح کرد:‌ تصفیه و مرکاپتان زدایی از میعانات گازی که باعث ایجاد ارزش افزوده 4 دلاری در هر بشکه می شود یکی از گام‌های مهم برای بازاریابی به حساب می‌آید.

بزمی ادامه داد: در سال 94 با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و تایید وزیر نفت اولین واحد مرکاپتان ‌زدایی از میعانات گازی در فاز 2 و 3 پارس جنوبی با ظرفیت 80 هزار بشکه در روز با لیسانس و مهندسی پژوهشگاه تصویب شد و در حال حاضر پژوهشگاه در یک کنسرسیوم داخلی به صورت EPC قرارداد DMC یا مرکاپتان‌زدایی را در دست دارد

بازاریابی و فروش میعانات گازی به دلیل پایین بودن کیفیت و بالا بودن مرکاپتان‌ با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه بخش مهندسی در مرحله پایانی است، گفت: امیدواریم با تامین اعتبار مالی مرحله ساخت از بهار 95 آغاز می شود و بتوانیم واحد DMC را که اولین واحد مرکاپتان زدایی در ایران است، مورد بهره‌برداری قرار دهیم و لازم به ذکر است  با آغاز به کار این واحد، میعانات گازی ایران نسبت به نوع قطری خود از مرغوبیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

نخستین‌بار نمک‌زدایی موبایل طراحی و ساخته می‌شود

این مقام مسئول با اشاره به این‌که در سال 94 رونمایی از پایلوت نمک‌زدا در این پژوهشگاه انجام شده است گفت: واحد‌های نمک‌زدا گلوگاه‌ تولید نفت خام بوده و مدت زمان زیادی برای احداث واحد نمک‌زدایی همواره صرف می‌شود.

بزمی با اشاره به این‌که با ایجاد کنسرسیوم با شرکت‌های داخلی و خارجی پس از رونمایی از پایلوت و توسعه فناوری به دنبال تنظیم قرارداد به منظور طراحی و ساخت نمک‌زدایی موبایل هستیم گفت: این واحد به صورت ماژولار ساخته و نصب خواهد شد از این رو زمان ساخت کاهش یافته و از حداکثر توان داخلی در این طرح استفاده می‌شود و این اولین واحد نمک‌زدا با لیسانس مشترک پژوهشگاه و شرکت خارجی در ایران است.

نخستین واحد صنعتی تولید کک نفتی

وی به تولید کک نفتی اشاره کرد و افزود: پالایشگاه‌های کشور مقادیر زیادی نفت کوره تولید می‌کنند و به دلیل سولفور بالا فروش آنها بسیار دشوار است از این رو یکی از روش‌های مهمی که در تمام دنیا برای ارتقای کیفیت نفت کوره در دستور کار است استفاده از واحد‌های کک سازی است.

بزمی در ادامه افزود: در سال گذشته سوپر پایلوت واحد کک‌سازی در پژوهشگاه با مشارکت شرکت ایمیدرو افتتاح شده است که پس از آن احداث واحد نیمه صنعتی با ظرفیت 27 هزار بشکه در روز خوراک  در جوار پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار دارد و به این منظور قرارداد همکاری با شرکت اکسنس امضا می شود.

وی ادامه داد: در سال 94 در حوزه تبدیلات گازی در جی تی ال یک واحد 3 هزار بشکه‌ای با دانش فنی بستر ثابت برای بخش خصوصی توسط پژوهشگاه طراحی شد و در تابستان سال گذشته قراردادی با شرکت مناطق نفت خیز جنوب به منظور احداث یک واحد یک هزار بشکه‌ای در روز با فرآیند بستر دوغابی به امضاء رسید .

نخستین حلال شیرین‌ساز ایرانی شکست انحصار دو شرکت خارجی

بزمی با بیان اینکه حوزه تصفیه گاز یکی از مهم ترین اولویت‌های پژوهشگاه است گفت: حلال پارسی سول که یکی از حلال‌های مهم صنعت نفت است توسط پژوهشگاه فرموله شده و سال گذشته در پالایشگاه مسجد سلیمان تست و با موفقیت وارد مراحل اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای امسال این حلال را در پالایشگاه ایلام شارژ خواهیم کرد و این پالایشگاه توسط این حلال تصفیه گاز خود را انجام خواهد داد.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت، نخستین خط لوله کامپوزیت انتقال نفت خام کشور به طول ١٠ کیلومتر واقع در اهواز بین مارون 3 و 4  را در بهار امسال به بهره برداری خواهد رساند گفت:  این اقدام سهم بسزایی در کاهش هزینه های خوردگی خط لوله خواهد داشت.

نخستین ماژول جذب بخارات بنزین

بحث استفاده از بخارهای بنزین در پمپ بنزین ها و بازگرداندن آنها به چرخه مصرف، عنوان طرح دیگری بود که بزمی به آن اشاره کرد و گفت: به این منظور، قراردادی بین پژوهشگاه و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران امضا شده است و نخستین ماژول با استفاده از فناوری نانو به منظور جذب بخارهای هیدروکربن و بازگرداندن آن به مخزن، امسال در پمپ بنزین میدان آزادی نصب می شود.

تحویل ٢٠٠ تن کاتالیست به پالایشگاه ستاره خلیج فارس

بزمی در ادامه از تحویل ٢٠٠ تن کاتالیست به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ٩٤ خبر داد و گفت: کاتالیست، در حکم قلب برای پالایشگاه است و این اقدام پژوهشگاه صنعت نفت می تواند نقطه عطفی در تامین کاتالیستهای مورد نیاز پالایشگاهها باشد.

کارخانه تولید روغن CNG

وی در خاتمه تصریح کرد: روغن کمپرسور CNG تا به حال از آمریکا تامین می‌شد و در سال 94 فرمولاسیون آن در پژوهشگاه انجام و خط تولید روغن توسط یکی از شرکت‌های دانش بینان این مرکز طراحی شده است، کارخانه‌ای با ظرفیت تولید 150 تن در سال در تابستان آتی در یزد افتتاح خواهد شدکه نه تنها کل نیاز کشور را تامین می‌کند بلکه زمینه صدور این محصول نیز فراهم می‌شود

 

گزارش :هانیه حقیقی.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا