تاثیر مولکول های گیاهی در کاهش وزن

مطالعات جدید پژوهشگران منجر به کشف مولکول های ویژه ای شده است که در برخی از گیاهان وجود دارند . این مولکول سبب می شود که علی رغم تغذیه موش ها با رژیم غذائی پر چرب ، این موجودات دچار اضافه وزن نشوند . البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مولکول ها تنها روی موش های ماده تاثیر مثبت داشته و در موش های نر بی تاثیر است .

در این آزمایش ها مشخص شد که موش های ماده ای که با سلول های موسوم به 7,8-DHF مورد درمان قرار گرفته اند ، علی رغم استفاده از رژیم غذائی پر چرب ، دچار اضافه وزن نمی شوند .

بر اساس آزمایش های انجام شده در این تحقیقات ، مشخص شد که این سلول ها در بدن موش های آزمایشگاهی سبب بالا رفتن مصرف انرژی در سلول های عضلانی شده و تاثیری نیز در میزان اشتهای موش ها ندارند .

این پژوهش ها توسط دکتر ککیانگ یه Keqiang Ye انجام می شود . وی در ارتباط با این موضوع اعلام کرد : استفاده مشابه از این دارو که به صورت قرص تهیه شده است می تواند در انسان ها نیز مفید واقع شود . در واقع انسان ها می توانند با کمک این دارو علی رغم داشتن رژیم غذائی پر چرب و بدون گرفتن رژیم پرهیز غذائی ، انرژی بیشتری سوزانده و اضافه وزن خود را کم کنند .

در این مطالعات ، مولفه های عصبی مغز توسط پزشکان مورد مطالعه قرارگرفته است . این مولفه ها که brain-derived neurotrophic factor نام داشته و به اختصار ( BDNF ) نامیده می شوند ، پذیرای TrkB است . مطالعات پیشین نشان می دهد که  ( BDNF ) معمولا پس از تمرینات فیزیکی و جسمانی شدید ترشح می شود . از سوی دیگر تحقیقات انجام شده نشان می دهد که فقدان این ماده نیز می تواند موجب بروز برخی بیماری های مغز و اعصاب از جمله آلزایمر شود .

سرپرست این تیم پژوهشی در ارتباط با یافته های خود می گوید : " داروی ساخته شده در این زمینه روی طیف گسترده و متنوعی از بیماری های امغز و اعصاب آزمایش شده است و نشانه های مثبتی در هر دو گونه نر و ماده حیوانات آزمایشگاهی داشته است . البته ما باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا دریابیم که چرا این دارو در مورد موش ها ، فقط با بدن موش های ماده منطبق بوده و تاثیری در موش های نر ندارد . "  گفتنی است شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله شیمی و زیست شناسی Chemistry and Biology منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا