خوانش خاطرات با نقشه‌برداری از روند حافظه در مغز

به گزارش ایسنا، دانشمندان با موفقیت توانسته‌اند چگونگی چاپ حافظه در مغز را پیگیری کنند که می‌تواند به رمزگشایی از کد خاطرات منجر شود.

در این تحقیقات، تغییرات سلولهای عصبی که در مغز موش‌ها در زمان تصمیم‌گیری رخ می‌داد، نقشه‌برداری شدند.

حیوانات از اطلاعات حسی برای هدایت رفتار خود استفاده می‌کنند، اما اینکه چگونه این فعالیت منجر به رفتار مناسب می‌شود، هنوز توضیح داده نشده است. در تحقیقات جدید، دانشمندان به بررسی سیناپس‌های ناحیه جسم مخطط در مغز که به ترجمه افکار به عمل کمک می‌کند، پرداختند.

محققان گروهی از موش‌ها را وادار کردند تا بینی خود را در شیارهایی قرار دهند که شیار وسطی دارای صدای بم یا زیر بود. برای نیمی از موش‌ها، صدای زیر به معنی وجود غذا در شیار سمت چپ بود، در حالیکه دسته‌ای از موش‌ها که صدای بم را می‌شنیدند، غذا را در شیار سمت راست پیدا می‌کردند.

این حیوانات به سرعت با این وظیفه سازگار شده، ارتباط بین صداهای خاص و محل غذا را پیدا کردند و با گذشت زمان این کار را با سرعت انجام می‌دادند.

پس از این کار، ناحیه جسم مخطط از بدن موش‌ها جدا شد و دانشمندان با بررسی آن دریافتند، صداهایی که توسط موش‌ها شنیده شده و اعمالی که به موجب آن رخ داده بود، الگویی را در سیناپس حیوانات ایجاد کرده بود که به دلیل شیوه پردازش شدن صوت در مغز، کاملا قابل مشاهده بود.

اگرچه فناوری‌های مورد استفاده در این تحقیق برای انسان مناسب نیستند، اما محققان امیدوارند که این نتایج بتواند را برای نقشه‌برداری از رفتارهای خاص در مغز انسان هموار کند.

این فرآیند در صورت طراحی می‌تواند منادی جهش‌هایی به سوی درک اختلالاتی مانند پارکینسون، هانتینگتون و وسواس و اعتیاد باشد که ناحیه جسم مخطط در آن دخیل هستند.

از دیگر کاربردهای این دستاورد در آینده می‌توان به امکان تحلیل خاطرات برای اثبات صادق بودن فرد اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا