زمان و هزینه کمتر با ضدعفونی سازی به کمک اکسیژن

به تازگی گروهی از دانشمندان به رهبری محققان فعال در دانشگاه bath موفق شده اند تا روش بسیار ویژه و ارزان قیمتی را برای استریلیزه کردن تجهیزات پزشکی قابل کاشت در بدن انسان ارائه کنند که می تواند تحولی در علوم پزشکی به ارمغان بیاورد.

اوزون تنها می تواند منجر به تولید اکسیژن شود و به همین دلیل نیز انفعالات شیمیایی در این قطعات ایجاد نخواهد کرد و همین امر نیز موجب شده است تا استفاده از این روش بسیار امن باشد.

این پروژه توسط چندین دانشگاه و مرکز بین المللی بزرگ و مشهور به صورت همزمان انجام شده است و در آن مراکزی مانند دانشگاه سائوپائولو، مرکز تحقیقات دارویی نیز فعال بوده اند. نتیجه به دست آمده از این تحقیق جمعی نیز به ساخت روشی منتهی شده است که می توان صرفه جویی زیادی را در زمان و هزینه به همراه داشته باشد.

ماجرا از این قرار است که تجهیزات پلیمری قابل کاشت در بدن انسان که شامل مواردی مانند پیچ مهره ها و … می شود، باید پیش از جایگذاری به خوبی ضدعفونی شوند تا از انتقال بیماری به بدن بیمار جلوگیری کنند ولی روش های موجود برای این کار در برخی از موارد موجب تغییر در ظاهر و یا خواص شیمایی این تجهیزات می شود.

این دانشمندان به عنوان یک روش جایگزین برای این کار به سراغ اوزون رفته اند تا بتوانند از روشی غیرخطرناک برای ضدعفونی سازی استفاده کنند. اوزون تنها می تواند منجر به تولید اکسیژن شود و به همین دلیل نیز انفعالات شیمیایی در این قطعات ایجاد نخواهد کرد و همین امر نیز موجب شده است تا استفاده از این روش بسیار امن باشد.

از سوی دیگر اوزون برخلاف سایر موارد مورد استفاده برای ضدعفونی کردن، سریع تر عمل می کند و همچنین به علت ارزان بودن آن نیز این فرایند بسیار کم هزینه تمام خواهد شد.

منبع: sciencedaily

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا