ابتکار: ایران بازیگر اصلی مذاکرات جهانی تغییرات آب و هوایی باشد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نشست هماهنگی مربوط به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه و معاونین وزارتخانه های مربوطه تشکیل شد.

ابتکار در این نشست افزود: در حال حاضر، موضوع تغییرات آب و هوایی، مهم ترین بحث جهانی است که باید با چند جانبه گرایی به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه در سال منتهی به 2015، توافق جدید پس از توافق کیوتو باید شکل گیرد، اظهار کرد: موضوع تغییرات آب و هوایی، تقریبا مهمترین بحث جهانی است که باید با چند جانبه گرایی به نتیجه برسد.

ابتکار افزود: تمام شواهد و اطلاعات علمی جهان حاکی از این است که مساله گرم شدن زمین بسیار جدی است و در حال حاضر تمام تردیدها در این زمینه برطرف شده است. 

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در آخرین نشست ICCP ( هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی ) اعلام شد، با احتمال بسیار نزدیک به یقین و درصد خطای بسیار پایین، جهان در حال گرم شدن زمین است و آثار این پدیده در تمام کشورهای جهان مشهود است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر تمام کشورها آسیب های آب و هوایی خود را منتسب به مسئله گرم شدن زمین می دانند، تاکید کرد: از این رو مذاکرات پیش رو و نقشی که ایران در آن ایفا می کند بسیار با اهمیت است.

وی اضافه کرد: روند فعلی مذاکرات به گونه ای است که باید تمامی دیدگاه ها در آن لحاظ شود و از این منظر چندجانبه گرایی در مذاکرات بسیار مهم است.

ابتکار تصریح کرد: باید واقع بینانه شرایط مذاکرات بین المللی را در نظر گرفت و به گونه ای برنامه ریزی کرد که حداکثر منافع ملی و منطقه ای در مذاکرات کسب شود.

معاون رییس جمهوری با یادآوری این موضوع که هدف گذاری جهانی نرسیدن به افزایش دمای دو درجه ای است که دانشمندان و محققان آن را نقطه شکست و آسیب می دانند، گفت: البته تا امروز افزایش 85 صدم درجه سلسیوس دما در جهان قطعی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه افزایش دما در ایران کمی بیشتر از میزان جهانی است، اظهار کرد: ایران نیز از تاثیرات بسیار منفی گرمایش زمین متاثر شده است.

وی ادامه داد: البته ایران به عنوان تولید کننده بزرگ نفت و گاز، میزان بالای تولید گازهای گلخانه ای را نیز دارد ولی خوشبختانه دولت یازدهم برنامه های علمی و دقیقی برای این موضوع دارد که از جمله آن می توان به تاکید و برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف انرژی کشور در برنامه ها و سیاست گذاری های کلان اشاره کرد.

ابتکار با بیان اینکه مسئله آب از مسائل بسیار مهم برای ایران است، اظهار کرد: بر اثر خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی، کم آبی آثار و عوارض بسیار زیان باری در کشاورزی و منابع طبیعی کشور داشته و خواهد داشت.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: این گونه نیست که بگوییم تنها در آینده با مشکلات و بحران های متعدد ناشی از این موضوع مواجه خواهیم شد، بلکه باید بگوییم هم اکنون نیز در این بحران ها قرار داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد ما این است که ایران نقش موثر خود در مذاکرات را همانند دور گذشته که رئیس گروه 77 شد تا مذاکرات مراکش شکست نخورد، ایفا کند.

وی افزود: برای ما بحث چند جانبه گرایی همواره مهم بوده است. در مذاکرات دور گذشته، آمریکا می خواست با یکجانبه گرایی برخورد کند ولی ایران موفق شد با همراهی اتحادیه اروپا و گروه 77، مذاکرات را به نقطه ای منطقی و توافق برساند و از همین رو همواره ذکر می شود که به دلیل نقش آفرینی ایران، مذاکرات به نتیجه رسید.

معاون رییس جمهوری گفت: از آنجا که موضوع تغییرات آب و هوایی، موضوعی کاملا فرابخشی است و همه امور با استراتژی کامل و مدیریت علمی و از طریق تقسیم کار بین بخش ها و دستگاه های مختلف از جمله وزارتخانه های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری است، ایران می تواند در جهت تامین منافع ملی، منطقه ای خود و حتی ایفای نقشی موثر در مذاکرات جهانی از بازیگران اصلی مذاکرات در این خصوص باشد.

ابتکار با اشاره به دیدار اخیر خود با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: فابیوس موضوع تغییرات آب و هوایی را از مهم ترین اولویت های کاری خود قرار داده و از طرفی فرانسه تمامی مذاکرات بین المللی را در این خصوص مدیریت و پیگیری می کند و به همین دلیل من در دیدار با وی پیشنهاداتی جهت همکاری و فعالیت ایران در این زمینه ارائه کردم و تاکید کردم که ایران می تواند در به نتیجه رسیدن این مسئله کمک بزرگی برای جهان باشد. 

بنا بر این گزارش در این نشست، مجید شفیع پور دستیار ویژه رییس سازمان محیط زیست در امور همکاری های بین الملل و رییس مرکز بین الملل و امور کنوانسیونهای سازمان حفاظت محیط زیست و سعادت نماینده وزارت امور خارجه ، گزارشی از اقدامات ایران و سازمان حثفاظت محیط زیست در این خصوص در مجامع بین المللی ارایه کردند.

همچنین خدا کرم جلالی رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور و تنی چند ازمعاونان و نمایندگان دستگاه های اجرایی دراین باره گزارش دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا