فرهادی : فاصله بین کشورها مانعی برای همکاری های علمی و فناوری نیست

به گزارش ایرنا ، محمد فرهادی روز دوشنبه در نخستین همایش بین المللی نانوی آسیا و اقیانوسیه به میزبانی کیش با بیان اینکه فرصت های زیادی در همکاری بیشتر بین جامعه فناوری در آسیا وجود دارد اظهار داشت : در صورت تحقق این همکاری ها شاهد اثرات اقتصادی و اجتماعی مثبتی در منطقه خواهیم بود.

وی ، که به ارائه نمایی از موقعیت موجود ، فرصت های آتی و الزامات بهره گیری از این فرصت ها در حوزه آموزش ، علم و فناوری و در زمینه وسیع تر صنعت و اقتصاد پرداخت گفت : قبل از ورود به این موضوعات باید ارزیابی واقع گرایانه ای از روندهای جهانی و موقعیت کشورها و اقتصادهای مختلف در آن داشته باشیم ، به نظر می رسد کشورهای پیشرو، گام در وادی جدیدی از توسعه گذارده اند که باید آن را ورای اقتصاد دانش بنیان و بلکه در حوزه اقتصاد مبتنی بر خلاقیت قرار داد.

فرهادی یاد آور شد : در دنیایی که روند جهانی شدن در ابعاد مختلف آن شتاب پیدا کرده است و رقابت جهانی از تغییرات سریع علم و فناوری متاثر می شود رهبری جهانی از آن ملت هایی است که زمینه مناسب و زیر ساختی بهتر برای بروز خلاقیت و بکار گیری نو آوری در جهت خلق ثروت فراهم آورند.

وی با تاکید بر اینکه این مهم تنها مهم محدود به سیستم آموزشی نیست گفت : این مساله نیازمند مجموعه هماهنگی از سیستم ها است که آموزش عالی یکی از ارکان کلیدی از آن است و برای رسیدن به این هدف باید سیستم آموزش عالی در کنار مجموعه ای از نهادها ، سازمان های دولتی وغیر دولتی که عهده دار مدیریت تکنولوژی ، صنعت ، اقتصاد و حتی فرهنگ بوده یا بر آنها تاثیر می گذارند قرار گیرد.

* پیشرو بودن در فناوری، سهم بازار و زیر ساخت تکنولوژی جایگزین نیروی انسانی توانمند نیست 

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری برنقش محوری نیروی انسانی خلاق ، باانگیره و متخصص در حوزه علم تاکید کرد و گفت : تمایل کشورهای پیشرو برای جذب نیروهای متخصص و توانمند خارجی موید این دیدگاه است که پیشرو بودن در فناوری، سهم بازار و زیر ساخت های تکنولوژی جایگزین نیروی انسانی توانمند نخواهد بود.

وی، با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی توانا، با انگیزه و خلاق از راهبرد های اساسی جمهوری اسلامی است افزود : در شرایط کنونی و در برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور با داشتن بیش از دو هزار و 500 موسسه و مرکز آموزش عالی ، پژوهشی و دانشگاه ها که بسیاری آموزش های لازم در سطوح پیشرفته ارائه می دهند و با خروجی سالانه بیش از یک میلیون دانش آموخته تا سال 94 تبدیل به قطب نیروی انسانی متخصص در منطقه شده ایم .

فرهادی تاکید کرد : زمانی این ظرفیت بالقوه تحقق می یابد که شاهد یک سیستم و زنجیره ارزش کامل از ایده تا خلق ثروت باشیم ، آنچه در ادبیات سیاست علم و فناوری ، سیستم نو آوری نام گرفته ، هماهنگی کامل و هدف دار تمام ذینفعان و تاثیر گذاران برآن ضامن موفقیت خواهد بود همان مسیری که ستاد نانو آن را طی کرده است .

* ارتقا کیفی پارک های فناوری و مراکز رشد از برنامه های کلیدی وزارت علوم است 

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وجود پارک های علم و فناوری و مراکز رشد بخشی از شکاف بین دانشگاه با صنعت و بازار را پر می کند افزود : اکنون در کشور 36 پارک علم و فناوری و 150 مرکز رشد وجود دارد که ارتقا کیفی آنها ، توانمند سازی کارکنان و تشویق آنها به تولید صنعتی و صادرات محصولات از برنامه های کلیدی این وزارتخانه است .

وی یکی از نمونه های پیشرو در حوزه توسعه را بخش نانو فناوری کشور دانست و گفت : این حوزه توجه جهانی را به دلیل رشد سریع در دهه اخیر به خود جلب کرده است ، در نتیجه تلاش و همکاری وزارت علوم ، ستاد فناوری نانو و سایر نهادهای مشارکت کننده ، مراکز آموزشی و پژوهشی متعددی در کشور دوره های آموزش عالی در این حوزه ارائه می دهند که ماحصل فعالیت های پژوهشی ، تعداد قابل توجهی پژوهش دانشگاهی بوده است .

دکتر فرهادی با اعلام اینکه بیش از 90 مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی فعال وظیفه تامین نیروی انسانی متخصص برای حوزه فناوری نانو کشور را بر عهده دارند گفت : آمار موجود با حدود 24 هزار متخصص نشان دهنده ظرفیت انسانی بسیار بالای کشور در این حوزه است که باید این توان در خدمت نو آوری ، صنعت ، تولید کار آفرینی وهمچنین تولید ثروت و رفاه عمومی قرار گیرد .

* فاصله و تنوع زبانی کشورها مانعی برای همکاری های علم و فناوری نیست 

وی با تاکید بر اینکه با پایان دوره تحصیل دانشجویان ماموریت وزارت علوم پایان نمی یابد گفت : این وزارتخانه وظیفه دارد تا اطمینان یابد این سرمایه ارزشمند انسانی تا آخرین حلقه تولید ارزش در جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کند .

به گفته دکتر فرهادی ،با توجه به رشد سریع بخش نانو فناوری در کشور چه در بعد تعلیم نیروی انسانی و چه در ابعاد رسوخ در صنعت و تولید می توان آن را مدلی موفق در کشوردانست اما جنبه مهم آن را باید در همکاری فرا سازمانی دانست که در صورت تکرار در بخش های دیگری همچون فناوری زیستی ، هوا فضا ، میکرو الکترونیک و دیگر فناوری های پیشرفته کلیدی می تواند تغیرات محسوسی در چهره کشور ایجاد کند .

وی اضافه کرد : آسیا با تولید حجم عمده از دانش جهانی ، با گستره وسیع جغرافیایی و تنوع بالا در منابع می تواند زمینه مناسبی برای الحاق و تکمیل شدن زنجیره های مجزا و از هم گسسسته در کشورهای مختلف باشد ، فاصله زیاد بین کشورها و تنوع زبانی و فرهنگی نمی تواند مانعی برای همکاری های علمی و فناوری باشد چرا که خلاقیت و نو آوری زبانی جهانی است .

فرهادی گفت : این همایش ضمن ایجاد فرصتی مناسب برای تعامل دانش و تجربیات علمی می تواند نقطه شروع ابتکارات جدید در جهت همکاری های بین المللی در لایه ها و مراحل مختلف ارزش نو آوری باشد.

وزیر علوم اظهار داشت : وزارت علوم آمادگی دارد نقش خود را در این همکاری با فراهم آوردن شرایط برای تبادل دانش ، تجربیات محققان و دانشمندان وهمچنین تسهیل انجام طرح های مشترک تحقیق و توسعه که مسائل و مشکلات کشورهای آسیایی را هدف قرارداده ایفای نقش کند.

نخستین همایش بین المللی نانوی آسیا و اقیانوسیه امروز با حضور علی اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش ، سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از متخصصان , کارشناسان در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش آغاز بکار کرد .

این همایش تا 20 اسفند ماه با برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی ادامه دارد.

 

 

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا