با دیابت سفر کنید

به گزارش ایرنا به نقل از انجمن دیابت ایران در این اطلاعیه به دیابتی ها توصیه شده است که قبل از سفر وسایلی همچون انسولین یا داروی مصرفی، لانست نمونه گیری خون، سرنگ انسولین یا قلم انسولین، نوار تست قندخون و ادرار، آمپول گلوکاگن ، مواد قندی سریع الجذب ، پدالکلی و نیز دستگاه قند خون را فراموش نکنند.همچنین باطری برای دستگاه قند خون نیز از جمله مواردی است که انجمن دیابت بر فراموش نشدن آن، تاکید کرده است.

**طی سفر 

در این اطلاعیه به دیابتی ها توصیه شده است که اگر خودشان رانندگی می کنند، یادشان نرود که زمان حرکت، قند خونشان نباید کمتر از 90 میلی گرم درصد باشد. ضمن اینکه در مسیر طولانی لازم است هر دو تا سه ساعت یک بار قند خون اندازه گیری شود.

در این اطلاعیه همچنین به دیابتی ها یاد آوری شده است که با کوچک ترین علامت هیپوگلیسمی(افت قند خون)، فورا مواد قندی سریع الجذب میل کنند و اینکه کیف حاوی وسایل ذکر شده را در معرض نور و حرارت (مثلاً داخل داشبورد و پشت شیشه) قرار ندهند.

**در سفر با اتوبوس 

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: دیابتی ها به طور دایمی روی صندلی ننشینند و برای برقراری جریان طبیعی خون در پاها، هر از گاهی بایستند و یا وسط اتوبوس چند قدمی راه بروند .همچنین اگر بعد از هیپوگلیسمی، قند خون را اندازه می گیرند از تمیز بودن انگشتانشان ، مطمئن شوند.

**هنگام سفر با قطار 

در این اطلاعیه هنگام سفر با قطار به دیابتی ها تاکید شده است که به اندازۀ کافی مواد کربوهیدرات دار همراه داشته باشند.

**سفر با هواپیما 

و اما دیابتی ها هنگام سفر با هواپیما نیز وسایل مورد نیاز را در کیف دستی خود قرار دهند . طی سفرهای طولانی، حتماً ازجای خود بلند شوند و چند قدمی راه بروند. 

بر اساس این اطلاعیه ، از آن جا که در داخل هواپیما، رطوبت کاهش می یابد، بنابراین این بیماران ، نوشیدنی بیشتری میل کنند . ضمن اینکه آب بهترین نوشیدنی به شمار می آید.

**چند نکته 

براساس این اطلاعیه ، انسولین و گلوکاگن نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد. (به خصوص انسولین NPH زیرا در اثر یخ زدگی، اثر این انسولین کاهش می یابد). مبتلایان به دیابت در صورت فعالیت جسمی بیش از حد معمول روزانه، ممکن است دچار هیپوگلیسمی شبانه شوند. برای پیشگیری، لازم است مواد غذایی بیشتری مصرف شود.

همچنین نوارهای اندازه گیری قند خون باید دور از رطوبت نگهداری شود. دیابتی ها باید اختلاف ساعت مبدأ و مقصد را در نظر بگیرید و در این خصوص با پزشک مشورت کنند.

سخن آخر اینکه این افراد، برای سفرهای طولانی، حتما پیش از سفر، با پزشک خود مشورت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا