نباید به یک سوم نفت خام زمین دست بزنیم

مطالعه ای که در این زمینه صورت گرفته به این واقعیت اشاره دارد که اگر بخواهیم به اهداف بلندمدت زیست محیطی و حفظ کننده اوضاع جوی زمین دست یابیم چاره ای نداریم جز اینکه به بخشی از سوخت های فسیلی نهفته در دل زمین بی توجه باشیم.

واقعیت این است که به رغم استخراج حجم قابل توجهی نفت و گاز، زمین مچنان منبع عظیمی از سوخت های فسیلی است که استخراج آن از حیث اقتصادی اهمیت زیادی دارد. اما مطالعه صورت گرفته که نمی توان به هشدارهای ارایه شده در آن بی تفاوت بود.

بر اساس آنچه که در این گزارش آمده اگر می خواهیم به تبعات ناگوار ناشی از تغییرات جوی گرفتار نشویم نباید به یک سوم نفت خام، نصف گاز و 80 درصد منابع ذغال سنگ موجود در زمین دست اندازی شود.

این مطالعه که توسط گروهی از محققان کالج لندن صورت گرفته نخستین مورد در نوع خود است که به لزوم باقی ماندن بخشی از ذخایر سوخت های فسیلی در دل زمین اشاره می کند. درحقیقت در این مطالعه به میزان سوخت فسیلی و نقاطی که نباید در زمین به آنها دست زد تأکید شده است.

در این گزارش میان حجم کلی منابع طبیعی باقیمانده در زمین و آن میزان سوخت فسیلی که از نظر فنی و اقتصادی قابلیت استخراج را داشته باشد تمایز قایل شده است.

این درحالی است که سران بسیاری از کشورهای صنعتی توافق کرده اند که تا پایان قرن بیست و یک متوسط دمای زمین نباید نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن جهان از 2 درجه فراتر رود.به نظر می رسد برای رسیدن به این چشم انداز عمل به هشدارهای ارایه شده در این گزارش ضروری باشد.

منبع: technologyreview