تحقق اقتصاد مقاومتی با سرمایه گذاری روی امور مولد

یکی از مهم ترین ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی، مباحث دانش بنیان است. برای دانش بنیان شدن اقتصاد و صنعت کشور، می بایست اعتماد متقابل و رابطه تنگاتنگ بین صنایع و دانشگاه ها به وجود بیاید تا زمینه تجاری سازی علم و تولید محصولات باکیفیت و ارزان قیمت فراهم گردد. اما تردیدی نیست که مباحث فرهنگی، یکی از پارامترهای اساسی برای شکل گیری این اعتماد و ارتباط است.

قاسم جعفری؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: من فکر می کنم که ریشه دانش به فرهنگ باز می گردد. ما ابتدا می بایست فرهنگ کارمان را درست کنیم. در غیر این صورت، بازدهی کارمان بسیار پایین می آید و توقعمان نسبت به کاری که انجام می دهیم زیاد است. اگر فرهنگ اصلاح نشود، از آموخته ها به درستی بهره نمی گیریم و دانش به ثروت تبدیل نمی شود. علاوه بر این، چنانچه فرهنگ درست نشود، رابطه بین استاد و دانشجو درست نخواهد شد. در این حالت، نه استاد عملا به دانشجو آموزش می دهد و نه دانشجو به درستی درس نمی خواند.

وی افزود: با اصلاح فرهنگ، اعتماد و اطمینان بین دانشگاه و صنعت و دانشگاه و بازار کاربرد به وجود می آید. اینکه می گویم بازار کاربرد بدین معناست که فرضا حقوق یک رشته علوم انسانی است اما در چنین شرایطی، اعتماد بین دانشگاه و قوه قضاییه، دانشگاه و دفتر وکالت، دانشگاه و دفتر ثبت و… ایجاد خواهد شد و دانشجو می تواند برود و مباحث تئوریک را در عمل یاد بگیرد. دانشجوی فنی هم می تواند برود در فلان پالایشگاه و در فلان کارخانه، آموزش های عملی لازم  را فرا بگیرد. اما اگر فرهنگ درست نشد، این بی اعتمادی مانع از انجام این کار می شود.

اگر فرهنگ اصلاح نشود، از آموخته ها به درستی بهره نمی گیریم و دانش به ثروت تبدیل نمی شود. علاوه بر این، چنانچه فرهنگ درست نشود، رابطه بین استاد و دانشجو درست نخواهد شد

جعفری در ادامه تصریح کرد: اگر دقت کنید، می بینید هرکدام از مراکز صنعتی ما آمده اند و در کنار مجموعه خود یک واحد تحقیقاتی ایجاد کرده اند. در این واحدها، اقدام به استخدام افراد کرده اند که معنای آن، این است که ما استادان دانشگاه را قبول نداریم. بنابراین استاد دانشگاه در خلاء درس می دهد، دانشجو در خلاء یک سری باورهای نظری را یاد می گیرد و صنعت هم کار خود را می کند. در این شرایط، واحد تحقیقاتی وابسته به مرکز صنعتی ناچار است نتیجه سفارشی پروژه را ارایه کند. چون به او می گویند ما می خواهیم کاری انجام بدهی که نتیجه اش این بشود، اما استاد دانشگاه می گوید من تحقیق کردم، واقعیت دانش این است. لذا اگر می خواهیم به صورت دانش بنیان فعالیت کنیم، می بایست روی این مسایل کار کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: از دیگر مسایلی که در این زمینه مشکل ساز شده است، بحث مصرف است. ما در مصارفمان اولویت بندی نداریم. در کنار این، حجم مصارف ما بسیار بالاست. من یک فرمول دارم که ندیدم اقتصاددانان آن را رد کرده باشند. به نظر من برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید: 1- زیاد کار کنیم 2- درآمد و اندوخته خود را تقویت کنیم 3- پس اندازمان را در امور مولد هزینه کنیم. حال این امور مولد می بایست دانش بنیان باشد و مهارت آموزی هم در کنار آن مورد توجه قرار بگیرد. در این صورت 2 اصل درونزایی و برون نگری که از اصول اقتصاد مقاومتی است، تحقق خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی می بایست اراده لازم در دستگاه های اجرایی به وجود بیاید، چراکه ما در بعد قانونی هیچ کمبودی نداریم. ما بیشتر همزبانی داریم اما همدلی و همراهی عملی نه! به همین دلیل است که مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا