نخستین قرارداد نظامی برای اسپیس اکس

ایلان ماسک به عنوان بنیان گذار و مدیر فنی اسپیس اکس همواره به دنبال این بوده است تا کمپانی خود را در سطح کمپانی های بسیار بزرگی نظیر بوئینگ قرار بدهد که به نظر می رسد تا حدودی نیز به هدف خود رسیده است. بنابر گزارش ها، نیروی هوایی ایالات متحده به تازگی با این کمپانی قراردادی 83 میلیون دلاری برای ارسال نسل بعدی ماهواره جی پی اس به مدار زمین را به امضا درآورده است.

این قرارداد برای اسپیس اکس بسیار حیاتی است زیرا تا کنون فقط کمپانی هایی نظیر بوئینگ و لاکهید مارتین از طرف نیروی هوایی ایالات متحده اجازه داشتند تا سازه های این قوای نظامی را به مدار زمین پرتاب کنند.

این قرارداد برای اسپیس اکس بسیار حیاتی است زیرا تا کنون فقط کمپانی هایی نظیر بوئینگ و لاکهید مارتین از طرف نیروی هوایی ایالات متحده اجازه داشتند تا سازه های این قوای نظامی را به مدار زمین پرتاب کنند. پرتاب این ماهواره به فضا در ماه می سال 2018 میلادی از ایالت فلوریدا اتفاق خواهد افتاد.

در سال 2014 میلادی نیروی هوایی ایالات متحده با United Launch Alliance که در نتیجه سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین شکل گرفته بود قرارداد جدیدی برای ارسال 26 موشک فضایی به مدار زمین امضا کرد. با این حال ماسک بر این باور بود که اسپیس اکس در آن زمان می توانست قرارداد بهتری را به نیروی هوایی ایالات متحده ارائه دهد با این حال او حتی شانس پیشنهاد این قرارداد را نیز نداشت.

مدتی بعد از امضای این قرارداد، ماسک به منظور تلاش برای مسدود کردن این قرارداد دعوی جدیدی را طراحی کرده و به دادگاه ارائه داد که در آن ادعا شده بود که در این قرارداد چیز مشکوکی وجود دارد. مدتی بعد از آن مقامات ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که باید برای امنیت ملی ارسال فضاپیما به فضا باید چشم انداز رقابتی خود را بهبود ببخشند.

در نتیجه ایجاد چنین فضای رقابتی در زمینه ارسال موشک به فضا، اکنون می توان گفت که اسپیس اکس با امضا این قرارداد جدید با نیروی هوایی ایالات متحده از رقیبان خود پیشی گرفته است.

 

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا