اولویت راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت تحقق توسعه پایدار است

ابراهیم علایی با اشاره به اینکه در كنفرانس پاریس 190 کشور تعهدی مبنی بر كاهش میزان آلایندگی را پذیرفتند، اظهار داشت: بر این اساس پژوهشگاه صنعت نفت نیز به عنوان بازو و پتانسیل علمی وزارت نفت برنامه‌های خوبی را تدوین كرده كه با همكاری سازمان‌های بین‌الملل بخش طرح‌های محیط زیست سازمان ملل، طرحی در زمینه مدیریت منابع آب برای كنترل آلاینده‌ها در منطقه خلیج فارس تدوین شده است.

وی با اشاره به بحث مدیریت‌ آب‌های دور‌ریز تصریح کرد: فعالیت‌های شاخصی در حوزه پالایشگاهی و صنعتی انجام شده است. پالایشگاه گاز هاشمی نژاد و خانگیران برای جدا‌سازی آلاینده‌ها از منابع آبی سامانه‌ای طراحی شده كه در اواخر سال 94 به بهره‌برداری كامل رسیده و هم اكنون در مدار تولید قرار دارد.

سنجش آلاینده های قطب های صنعتی کشور

علایی با اشاره به اینكه در حوزه فعالیت‌های بالادستی بحث استحصال و برداشت از منابع هیدروكربوری با مقادر زیادی آب همراه است، افزود: شوری و املاح بالا یكی از معضلات اساسی تمام كشورهای تولید ‌كننده نفت است كه در این راستا گام‌هایی اساسی برای مدیریت‌ آب‌های همراه، سازندی،‌ در مجموعه انرژی و محیط زیست پژوهشگاه برنامه‌ریزی و سامانه‌ هایی در ابعاد صنعتی نیز طراحی شده است.

وی با بیان اینكه قطب‌های صنعتی كشور نظیر عسلویه و بندر امام نیز از موضوع آلاینده‌ها دور نیستند گفت: از این رو پژوهشگاه صنعت نفت با سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن به منظور سنجش آلاینده ها در منطقه خورموسی همكاری دارد و این همکاری‌ها، نتایج خوبی به همراه داشته است

پژوهشگاه صنعت نفت  به عنوان بازو و پتانسیل علمی وزارت نفت برنامه‌های خوبی را تدوین كرده كه با همكاری سازمان‌های بین‌الملل بخش طرح‌های محیط زیست سازمان ملل، طرحی در زمینه مدیریت منابع آب برای كنترل آلاینده‌ها در منطقه خلیج فارس تدوین شده است.

علایی به انتشار منابع آلاینده در سفره‌های آب زیرزمینی یكی از مجتمع‌های پتروشیمی اشاره كرد و گفت: در این راستا دو فناوری مهم و ملی برای اولین بار در كشور توسعه یافته كه یكی از آنها حذف آلاینده‌ها و دیگری انتقال آلاینده‌ها از منابع آب‌های زیرزمینی و خاك‌های تحت‌الارضی به سطح و حذف آن‌ها با استفاده از فرآیند‌های بیوكاتالیكو آنزیمی توسط میكروارگانیسم‌های بومی است.

 

ثبت مكانیزم ایرانی كنترل گاز‌های فلرینگ در سازمان ملل

 رئیس پژوهشکده محیط زیست پردیس انرژی و محیط زیست به بحث مدیریت كربن و كاهش میزان انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای اشاره كرد و گفت: برای اولین بار در سال 94 مكانیزم ثبت و كنترل گاز‌های فلرینگ و چگونگی كنترل آن‌ها در سازمان ملل ثبت شد و در همین راستا در مجموعه وزارت نفت زیر ساختی متشكل از چندین سامانه نرم افزاری به‌وجود آمد كه در این نرم افزار ظرفیت‌های مناسب برای قطب‌های صنعتی كشور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بحث خوردگی و هزینه‌های تحمیلی چند میلیارد دلاری آن در صنعت اظهار کرد:‌ برای اولین‌بار سامانه‌هایی در حوزه مدیریت خوردگی و كنترل میزان آن در پالایشگاه‌ها و واحد‌های صنعتی اجرایی شده و در واحد پارسیان نیز در سال 94 به انجام رسید و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده مكانیزم‌های فعالی كه در حوزه خوردگی وجود داشت مشخص و ابزار‌های مناسب برای كنترل میزان خوردگی در اختیار این واحد‌های صنعتی قرار گرفت.

علایی تاکید کرد: در نظر داریم طرح جامع مدیریت خوردگی را در سال 95 دنبال کنیم که اگر به طور کامل اجرایی شود موضوع کنترل و پیشگیری که از بحث های اساسی در حوزه صنعت است برای اولین بار در کشور عملیاتی می شود.

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا