رتبه 33 جهانی ایران در کنترل آلودگی هوا

امروز صبح دانشگاه شهید بهشتی به مناسب هفته منابع طبیعی همایش علمی دانشجویی با عنوان هوای پاک برگزار کرد تا شاید با ارایه نقطه نظر کارشناسان این امر تدابیری برای داشتن هوای پاک و زمین پاک اندیشیده شود.

مجید شهرستانی، دبیر اجرایی این همایش گفت: هم اکنون افزایش دی اکسید کربن موجب تشدید اثرات گلخانه ای و دمای زمین شده است بنابراین جامعه جهانی به طور جدی در حال بررسی و پیشگیری از پیامدها و رخدادهای حاصل از این مساله است.

وی اصفهان، اهواز، اراک و تهران را جزء آلوده ترین شهرهای جهان برشمرد و افزود: هم اکنون ایران جزء 10 کشور نخست تولید کننده گازهای گلخانه ای و یکی از مصرف کنندگان سوخت های فسیلی به حساب می آید. هرچند کشورهای دیگر مانند روسیه، آلمان، کره جنوبی، چین و ترکیه نیز در رده کشورهای آلاینده محیط زیست به حساب می آیند اما آنان در توسعه اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری داشتند.

وی اظهار کرد: عمده ترین راه کارهای کشورهای جهان برای کاهش این معضل فرهنگ سازی، توسعه خط راه آهن و مترو، استفاده از منابع تجدید پذیر و پاک است.

وی بیان کرد: اهمیت مساله آلودگی هوا و اثرات زیست محیطی باعث شد در سال 1992 کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در سازمان ملل در ریو آغاز شود و در سال 1996 این کنوانسیون اهداف تثبیت انباشت گازهای گلخانه ای را در برنامه خود قرار دهد. ایران نیز در این سال به این کنوانسیون پیوست.

وی گفت: هم اکنون چین به عنوان دومین کشور آلاینده جهان حدود 60 تا 70 درصد طرح های مربوط به کاهش آلایندگی را به خود اختصاص داده است در حالی که ایران با انجام تنها 12 پروژه رتبه 32کنترل آلایندگی‌ها را از آن خود کرده است؛ به طور متوسط سالی 1تا 2 پروژه کنترل آلایندگی در ایران اجرا می‌شود.

وی مدیریت آلودگی هوا، تجارب جهانی و اثرات آلودگی هوا، حقوق محیط زیست، انرژی های نو و آلودگی هوا، آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، اقتصاد و آلودگی هوا را از محورهای اصلی برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: این همایش با هدف شناسایی بحران و چالش های فرهنگی در سطح ملی، شناسایی راه کارهای فرهنگی، بررسی بحران های محیط زیست، آسیب شناسی و بررسی راه کارهای کشورهای موفق تشکیل شده است. امیدواریم با برگزاری این همایش و در نظر گرفتن نقطه نظرها و تجربه‌های کارشناسان و مسوولان گامی در جهت کاهش آلایندگی محیط زیست برداشته باشیم.

تردد روزانه 3 میلیون وسیله نقلیه ؛ عامل اصلی آلودگی تهران

دکتر مبرقعی، دبیر علمی همایش نیز به اهمیت هوای پاک و ضرورت توجه به آن اشاره کرد و گفت: انسان شاید 5 هفته بدون غذا و 5 روز بدون آب زندگی کند اما بدون هوای پاک تا 5 دقیقه دوام نخواهد آمد بنابراین اهمیت داشتن هوای پاک بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: متاسفانه امروزه ما با هوای ناپاک کلان شهرها مواجه هستیم. یکی از علت های این امر تناسب و هم خوانی نداشتن میزان ظرفیت تردد وسایل نقلیه در شهر تهران است؛ طبق برآورده انجام شده ظرفیت تردد وسایل نقلیه در شهر تهران تنها 700 هزار خودرو است در حالی که روزانه بالغ بر 3 میلیون وسیله نقلیه در شهر تهران در رفت و آمد هستند.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: همچنین با استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی و وارد کردن آلودگی به هوا، امروز با چنین وضعیت هوایی در کلان شهرها مواجه هستیم.

وی عنوان کرد:این همایش با عزم و جهاد ملی در راستای کاهش این معضل جهانی گام برداشته و هم اکنون با استقبال خوبی از دانشجویان رشته‌های مختلف روبرو شده است؛ تاکنون 63 مقاله به دبیر خانه این همایش ارسال شده که 40 مقاله به صورت پوستر و 9 مقاله در قالب سخنرانی ارایه خواهد شد.

ارزیابی پروژه های محیط زیستی ضرورت دارد

دکتر لیاقتی، ریییس پژوهشکگده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این همایش با تاکید بر ضرورت ارزیابی پروژه‌های محیط زیستی و در نظر گرفتن توان اکولوژیک گفت: هم اکنون مقدار زیاد آلودگی های کلان شهرها به خصوص تهران مربوط به رعایت نکردن مسایل زیست محیطی شهری است زیرا برنامه ریزان شهری بیشتر به پارامترهای غیر محیط زیستی توجه کرده اند.

وی افزود: برنامه ریزی، فرهنگ سازی و آموزش زیر بنای رفع این مشکلات است. به عنوان مثال تردد خودروهای تک سرنشین در تهران یک مساله فرهنگی است که باید برنامه ریزی شود. ما نمی توانیم به شهروندان بگوییم به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد نکنند زیرا طبق قانون دنیا باید از هر نقطه شهر، کمتر از یک کیلومتر با مترو یا وسایل نقلیه شهری فاصله باشد در صورتی که بسیاری از بافت های شهری به ما اجازه این کار را نمی دهد.

وی به معضل ریز گردها نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله بخش اعظمی از ریز گردها از شمال صحرای آفریقا وارد کشورمان می‌شود و. در گذشته به علت وجود جاذب ها این مساله بحرانی نبود اما اینک با از بین رفتن جاذب ها و از بین رفتن جنگل های زاگرس این مساله به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده است.خشک شدن تالاب های کشور عراق نیز میزان ریز گردها را افزایش داده است.

وی عنوان کرد: رفع این مشکل نیازمند عزم ملی، ارتباط قوی بین المللی، دیپلماسی محیط زیست در منطقه و فرهنگ سازی و آموزش عمومی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا