صنعت ساخت و ساز به کجا میرسد؟

بر خلاف صنایع دیگر، بخش مهندسی و ساخت و ساز در استفاده از فناوری ‌های جدید کند بوده و در واقع هرگز تحول عمده‌ای را تجربه نکرده است. در نتیجه، بهره وری در این بخش طی 140 سال گذشته حداقل در تعدادی از موارد کاهش داشته است.

این امر به زودی تا حد قابل توجهی تغییر خواهد کرد؛ در واقع، در حال حاضر تغییرات عمده در بسیاری از جنبه‌های صنعت و ساخت و ساز در حال رخداد است. در این میان کلید اصلی این تغییرات دیجیتالی شدن است و پروژه‌های بیشتری از سیستم ‌های حسگرهای دیجیتالی، ماشین‌های هوشمند، ابزارهای سیار و کارکردهای جدید نرم افزاری بهره می برند.

هم اکنون چالش اصلی دستیابی به استفاده گسترده و رهگیری مناسب است. در واقع در هر جایی که فناوری‌های جدید به طور مناسب در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته شده‌اند، کارشناسان شاهد کاهش 20 درصدی در هزینه ‌های کلی چرخه عمر یک پروژه و همچنین پیشرفت‌ های عمده در زمان، کیفیت و ایمنی پروژه ساخت و ساز بوده‌اند.

بازسازی دوباره صنعت ساخت و ساز در تمامی مراحل

در حال حاضر، پیشرفت ‌های فناوری در حال ایجاد انقلاب در تمامی نقاط چرخه عمر صنعت ساخت و ساز هستند و در این میان، دیجیتالی شدن در حال تغییر دادن سه مرحله چرخه عمر پروژه‌های ساخت و ساز است.

در این جا می ‌توان به پروژه Crossrail  که یکی از عظیم‌ترین و پیچیده ‌ترین پروژه‌های زیرساخت است، اشاره کرد. هدف از این پروژه ساخت یک خط زیرزمینی جدید در سراسر لندن است. طراحان و مهندسان در حال استفاده از مجموعه‌ای از پایگاه‌ های داده مرتبط  با مدلسازی اطلاعات ساختمانBIM) ) برای یکپارچه کردن حدود 1.7 میلیون فایل CAD در یک مدل منفرد اطلاعاتی هستند.

در طول مرحله ساخت و ساز واقعی، پهپادها بر محل ساخت و ساز نظارت دارند و چاپگرهای سه بعدی نیز بسیاری از اجزای ساخت و ساز را تولید می ‌کنند. همچنین جی پی اس و سیستم شناسایی با فرکانس رادیویی (RFID) برای رهگیری مواد، تجهیزات و کارگران به کار می‌روند تا جریان ساخت و ساز را  بهینه کنند.

گفته می‌ شود ظرف 10 سال آینده، دیجیتالی شدن در مقیاس کامل سالانه موجب صرفه جویی عظیم در هزینه ها خواهد شد.

ربات‌ها و وسایط نقلیه خودکار نیز بسیاری از کار ساخت و ساز را انجام می ‌دهند و اسکن کردن لیزر سه بعدی یا نقشه برداری هوایی نیز برای مقایسه کردن پیشرفت کار با توجه به یک مدل مجازی به کار می‌رود تا نیاز به تصحیحات را به حداقل برساند.

در این میان، یک تولید کننده ژاپنی تجهیزات بولدزرهای تمام خودکاری تولید کرده و پهپادهایی از این ناحیه در زمان بالادرنگ نقشه برداری می کنند تا داده‌هایی را در مورد کار ارائه دهند. این پهپادها بولدزرها را رهبری می‌ کنند. در طول مرحله عملیات، حسگرهای تعبیه شده بر تمامی مراحل پروژه مانند تخریب نظارت کرده و یک پایگاه داده مرکزی را به روز می‌کنند. همچنین از واقعیت افزوده برای هدایت کردن خدمه استفاده می ‌شود.د

در این میان، داده‌های بزرگ در مورد جریان ترافیک و مصرف برق به طور دیجیتالی جمع آوری می‌شوند و تحت تحلیل پیشرفته قرار می‌ گیرند تا تصمیم گیری را بهینه کرده و کارآیی عملیاتی را ارتقا دهند.

در مجموع، شرکت‌هایی که از فناوری‌ های انقلابی استفاده می‌کنند، تلاش کرده‌اند از تمامی مزایای بالقوه آن‌ها کمال استفاده را ببرند. هم اکنون نیز شرکت‌ های بیشتری در حال استفاده از چنین فناوری هایی هستند و در نتیجه بهره‌وری آن ها بالا می‌رود.

گفته می‌ شود ظرف 10 سال آینده، دیجیتالی شدن در مقیاس کامل سالانه موجب صرفه جویی عظیم در هزینه خواهد شد. در بخش ساخت و ساز غیرمسکونی، صرفه‌جویی‌ در مرحله مهندسی و ساخت و ساز از 0.7 تریلیون تا 1.2 تریلیون دلار و در مرحله عملیاتی از 0.3 تریلیون تا 0.5 تریلیون دلار خواهد بود. 

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا