ایران رتبه 33 جهانی کنترل آلودگی هوا را دارد

 مجید شهرستانی روز دوشنبه در همایش علمی دانشجویی هوای پاک در دانشگاه شهید بهشتی گفت: کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در سال 1992 در برزیل به تصویب رسید و ایران در سال 1996 به این کنوانسیون پیوست.

وی با بیان اینکه این کنوانسیون مورد استقبال کشورهای در حال توسعه قرار گرفت گفت: تاکنون هفت هزار طرح براساس این کنوانسیون در کشورهای مختلف انجام شده است که چین بیش از 50 درصد پروژه تغییرات آب و هوا را انجام داده و 60 تا 70 درصد اعتبارات این پروژه را به خود اختصاص داده است.شهرستانی افزود: افزایش دی اکسید کربن حاصل از سوخت مواد فسیلی موجوب تشدید گازهای گلخانه ای و افزایش دمای زمین شده است.

شهرستانی ادامه داد: همچنین این مسئله آلودگی برخی شهرهای دنیا از جمله کلان شهرهای کشورمان مانند تهران، اصفهان، اهواز و اراک را به دنبال داشته است.وی ادامه داد: برخی از کلان شهرهای کشور در سطح جهان به عنوان آلوده ترین شهرها مطرح هستند و ایران جزو 10 کشور اول تولید گازهای گلخانه ای است.
شهرستانی همچنین گفت: آمریکا، چین و روسیه نیز جزو کشورهای آلوده هستند، اما پیشرفت های خوبی نیز به دست آورده اند که ایران نیز باید در این زمینه تلاش کند و این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

وی تاکید کرد: عمده ترین راهکاری که جهان برای کاهش آلودگی شهرهای خود به کار برد از بعد فرهنگی و تشویق مردم به استفاده از انرژی های تجدید پذیر و صرفه جویی بوده است که ما هم باید با برنامه ریزی مردم را تشویق به استفاده حمل و نقل عمومی و صرفه جویی در مصرف سوخت کنیم.

دبیر اجرایی همایش علمی دانشجویی هوای پاک گفت: سازمان ها و محققان باید به شکل یکپارچه و در کنار هم در راستای کاهش آلودگی هوا حرکت کنند.

در همایش علمی – دانشجویی هوای پاک که توسط جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برگزار می شود سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست،مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از استادان، صاحبنظران و دانشجویان حضور دارند تا راهکارهای علمی کاهش آلودگی هوا را در قالب سخنرانی و ارائه مقاله بررسی کنند.

براساس اعلام برگزار کنندگان مدیریت آلودگی هوا؛ آموزش، فرهنگسازی و اطلاع رسانی؛ اثرات آلودگی هوا؛ تجارب جهانی؛ اقتصاد و آلودگی هوا؛ حقوق محیط زیست و انرژی های نو و آلودگی هوا از محورهای اصلی همایش هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا