فصل جدید شیوع زیکا در آمریکای شمالی

دولت کانادا تائید کرد که برای نخستین بار با مردی از ابتلا به زیکا را مشاهده کرده است که به‌واسطه رابطه جنسی منتقل‌شده است. این نخستین باری است که شهروندی کانادایی درون این کشور مبتلابه زیکا شده است.

این بیمار که هویت او اعلام‌نشده است این بیماری را در اثر رابطه جنسی با شریک خود که پیش‌تر به کشور دیگری سفرکرده بود و ناقل بیماری بوده است دریافت کرده است.

در حال حاضر 55 مورد شناسایی‌شده ابتلا به زیکا در کانادا تشخیص داده‌شده است اما غیر از مورد اخیر همه آن‌ها افرادی بودند که سفرهایی به کشورهای آلوده داشته و مستقیماً از طریق پشه ناقل این بیماری را کسب کرده‌اند.

این بیماری ویروسی عمدتاً از طریق پشه‌های آلوده منتقل می‌شوند. و نخستین مورد آن سال گذشته در برزیل شناسایی شد. این ویروس باعث به وجود آمدن اختلال‌های نقص میکروسفالی در نوزادانی می‌شود که مادران آن‌ها مبتلا به این ویروس شده‌اند. این بیماری باعث می‌شود تا مغز کودکان رشد نامتناسبی را پیدا کنند و عوارض طولانی‌مدتی را برای کودک به همراه می‌آورد و درعین‌حال باعث تغییر تناسب جمجمه نوزادان می‌شود.

تاکنون هیچ درمان یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد اما تلاش‌های وسیعی برای درمان آن در حال انجام است.

زیکا آخرین نمونه از شیوع بیماری‌های ویروسی است که به گفته سازمان بهداشت جهانی به یکی از چالش‌های مهم پیش روی سلامت جهانی بدل شده است.

یکی از نگرانی‌های مهم دراین‌باره تغییر الگوی انتقال این ویروس است. از سوی دیگر با تغییر آب‌وهوا و گرم شدن نواحی شمالی‌تر، احتمال توسعه این بیماری از طریق حشرات در عرض‌های شمالی‌تر نیز افزایش یافته است.

 

پوریاناظمی / روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا