اضافه وزن وچاقی عاملی برای فشار خون

دکتر سینا مرادمند متخصص بیماریهای قلب وعروق دراین خصوص گفت: فشار خون در افراد مختلف و در سنین متفاوت تغییرپذیر است .فشار ایده آل فشاری است که در رنج طبیعی 140 بر روی 90 میلی متر جیوه باشد.فشار در حالت نشسته،ایستاده وخوابیده گرفته می‌شود و در هر کدام از این حالات تفاوتهایی دارد ،لیکن مهم این است که فشارافراد نباید از این رنج مطرح شده بالاتر باشد واگر از این رنج بالاتر باشد فرد دچار پرفشاری خون است.

فشارخون بالا مختص کشور ما نیست ودر کل جهان پرفشاری خون بیماری شایع است که در جوامع مختلف متفاوت است و بطور میانگین درحدود 30درصد ازافراد جامعه مبتلا به فشار خون بالا هستند. فشار خون دو نوع است : فشار خون اولیه وفشار خون ثانویه که فشار خون اولیه بالای 90 درصد موارد ابتلا را شامل می‌شود واگرچه علت اصلی آن مشخص نیست لیکن زمینه ژنتیکی در بروز آن موثر است که براثر آن اختلالی در ژن فرد موجب می‌شود در یک سن خاص دچار پرفشاری خون شود. درافرادیکه خانواده درجه یک فامیل آنها مبتلا به بیماری هستند این استعداد بیشتر است و در سنین  خاصی موجب ابتلا خواهد شد.

وقتی علت بیماری است

دکتر مرادمند افزود: در 10 درصد موارد علل ابتلا به فشار خون ثانویه است وهمانطور که از اسمش پیدا است منشاء ثانویه دارد که بر اثر بیماری زمینه‌ای دیگری حادث می‌شود.بیماریهای کلیوی،بیماری غدد مترشحه داخلی،مصرف برخی داروها،چاقی ونوع تغذیه از عوامل ثانویه فشارخون هستند.همانطور که گفته شداین عوامل تنها 10 درصد موارد را شامل می‌شوند ومهمترین علت فشارخون که منشاء آن مشخص نیست فشار خون اولیه است که نقش ژنتیک در بروز آن مشخص است.لازم به ذکر است که عوامل اکتسابی فشارخون بروز فشار خون را تسریع میکنند به طوریکه سن ابتلا فرد را به بیماری جلو می‌اندازند .بطور نمونه فردیکه قرار است در سنین بالاتر مبتلا شود در سنین پایین تر حدود 30 سالگی دچار فشار خون می‌شود.

درمان پرفشاری خون درمان کنترل کننده است ومتأسفانه زمانیکه فرد مبتلا شد این بیماری تا پایان عمر با او همراه است

عوامل زمینه ساز را بشناسیم

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه ضمن بیان نقش موثر عوامل اکتسابی در تسریع روند بیماری پرفشاری خون اظهار داشت: عوامل اکتسابی عبارتند از:1/اضافه وزن که در جوامع مختلف شایع است وجامعه ما هم از آن مستثنی نیست که بر طبق آمار وزارت بهداشت  حدود 15درصد جوامع مبتلا به اضافه وزن هستند که البته در جوامع اروپایی،آمریکایی این درصد بیشتر است.2/عدم تحرک ونبود ورزش در برنامه زندگی افراد که باعث بروز زودهنگام فشار خون در افرادیکه در ژنتیک سابقه این بیماری را دارند خواهد شد.3/مصرف بی رویه نمک یکی دیگر از عوامل اصلی بروز بیماری است وبر طبق آمار وزارت بهداشت،درمان وآموزش عالی در ایران مصرف نمک رقمی حدود بالای 8 تا 12 میلی گرم در روز است که این میزان از مصرف 2 تا 3 برابر میزان طبیعی مصرف در میان خانواده‌ها است .

 ایست قلبی،سکته‌های قلبی ومغزی عوارض بیماری

دکتر مرادمند در خصوص بیماریهایی که بر اثر فشار خون حادث می‌شوند گفت: عوارض فشار خون بر ارگانهای مختلف بدن تأثیر خواهد داشت. زمانیکه فرد پرفشاری خون دارد این فشار به عروق فشار وارد می‌کند زیرا فشار که بالا می‌رود در تمامی عروقاین حالت ایجاد می‌شود. این فشار به جدار عروق صدمه می‌زند وباعث بروز وتشدید پدیده تصلب شرایین می‌شود  وتمامی بافتهای بدن در معرض خطر قرار می‌گیرند لیکن ارگانهایی که حیاتی تر هستند از این صدمه بیشتر ضرر می‌کنند . این ارگانها قلب،مغز،کلیه وچشم هستند که ارگانهای هدف نامیده می‌شوند .این آسیب به صورت تنگی عروق کرونر،سکته‌های قلبی ومغزی ونارسایی کلیه وکاهش بینایی خود را نشان می‌دهد.

بیماری خاموش

این متخصص قلب وعروق در بیان علائم ونشانه های ظاهری بیماری عنوان کرد: فشار خون از بیماریهایی است که با آزمایش شناسایی می‌شود ومعمولا بیماران علائمی ندارد .البته سردرد،سرگیجه،خستگی،ضعف واختلال دید بعضا به عنوان علائمی از بیماری فشارخون در نظر گرفته می‌شود ولی بر اساس این علائم نمی‌توان نسبت به بیماری قضاوت کرد زیرا بسیار غیر اختصاصی هستند.بطور نمونه سردرد علل بسیار متنوعی دارد از جمله ضعف،خستگی،آفتاب زدگی وعصبانیت و…بنابراین نمی‌توان گفت فردیکه سردرد دارد قطعا فشار بالا دارد.در نتیجه تشخیص فشار خون تنها از طریق اندازه گیری است ولاغیر.همانطور که تشخیص دیابت  با اندازه گیری قند ناشتا است.

درمان قطعی وجود ندارد

وی در ادامه افزود: درمان پرفشاری خون درمان کنترل کننده است ومتأسفانه زمانیکه فرد مبتلا شد این بیماری تا پایان عمر با او همراه خواهد بود مگر در مواردیکه فشارخون ثانویه است .فرد باید تا پایان عمر با مصرف دارو،پرهیز از عوامل خطر وورزش نسبت به بیماری کنترل داشته باشد لیکن افرادیکه مبتلا به فشارخونهای ثانویه هستند اگر بیماری اصلی در آنها درمان شود قطعا فشار خون هم درمان خواهد شد که البته اقلیت کمی را شامل می‌شوند.

ذائقه کودک را با نمک آشنا نکنید

دکتر مرادمند در انتها ضمن تأکید به نقش کلیدی رسانه برکاهش آمار بیماری در کشور گفت:توصیه به مردم در جهت مصرف غذای کم نمک مهمترین اقدامی است که وزارت بهداشت می‌تواند انجام دهد.نظارت بر تولید نانهای سنتی وکاهش سطح نمک بکار رفته در این نانها وتوزیع نانهای رژیمی در جامعه اقدام دیگری است که می‌تواند موثر واقع شود.این اقداماتی است که وزارت بهداشت ورسانه می‌توانند انجام دهند واز طرف دیگر خانواده‌ها باید کودکان را به غذای کم نمک عادت دهند اگر از کودکی فرد عادت به مصرف غذای کم نمک کند قطعا در بزرگسالی به دنبال مصرف نمک نخواهد رفت.مصرف چیپس،پفک وسایر تنقلات پرنمک از اشتباهاتی است که والدین در تغذیه کودکان مرتکب می‌شوند وبهتر است بدانند که تغییر ذائقه در بزرگسالی بسیار مشکل تر از کودکی است وبهتر است نسبت به این امر واقف باشند.

 

گزارش: اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا