کاهش ضایعات مواد غذایی راه مقابله با تغییرات آب و هوایی

تحقیقات نشان می‌دهند، حدود یک سوم از تولید جهانی مواد غذایی راهی سفره‌های مردم نمی‌شود و در صورتیکه اقتصادهای نوظهور مانند چین و هند، سبک تغذیه‌ای غرب را در پیش بگیرند، این سهم بشدت افزایش خواهد یافت.

کاهش ضایعات مواد غذایی، علاوه بر کمک به تضمین امنیت غذایی در جهان، همزمان به کاهش تغییرات آب و هوایی خطرناک کمک کند.

آمارها حاکی از آن است که حدود یک دهم میزان انتشار گازهای گلخانهای از بخش کشاورزی، مربوط به ضایعات مواد غذایی است.

بخش کشاورزی یکی از محرک‌های اصلی تغییرات آب و هوایی محسوب شده و بیش از 20 درصد میزان جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2010 به این بخش اختصاص داشت. جلوگیری از نابود شدن محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات مواد غذایی، از انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از حد جلوگیری کرده و به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک شایانی می‌کند.

آمارها حاکی از آن است که حدود یک دهم میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش کشاورزی، مربوط به ضایعات مواد غذایی است.

سرن هیک، نوسنده ارشد این مقاله و سرپرست تیم تحقیقاتی موسسه PIK عنوان می کند: کاهش ضایعات مواد غذایی می‌تواند در مبارزه با گرسنگی نقش موثری ایفا کند، اما در عین حال، از اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی مانند افزایش سطح آب دریا و شرایط بد آب و هوایی پیشگیری کند.

حتی اگر در تئوری، دسترسی به مواد غذایی در سطح جهانی بالاتر از مقادیر مورد نیاز باشد، برخی کشورهای درحال توسعه همچنان نیازمند مبارزه با سوء تغذیه و گرسنگی هستند.

محققان موسسه PIK در این مطالعه، تغییرات جمعیتی، تقاضا برای غذا، در دسترس بودن و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با این بخش را مورد محاسبه قرار دادند. آنها دریافتند، در حالیکه متوسط تقاضای جهانی برای غذا به ازای هر نفر تقریبا ثابت مانده است، در پنج دهه گذشته دسترسی به مواد غذایی به سرعت افزایش یافته است.

از همه مهمتر، در دسترس بودن مواد غذایی و نسبت مورد نیاز، یک رابطه خطی با توسعه جوامع انسانی را نشان می‌دهد؛ این مسأله حاکی از آن است که کشورهای ثروتمندتر مواد غذایی بیشتری مصرف می‌کنند؛ به تبع آن، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با ضایعات مواد غذایی می‌تواند از 0.5 به 1.9 تا 2.5 گیگاتن معادل دی اکسید کربن (CO2) تا سال 2050 افزایش یابد.

اهمیت میزان انتشار گازهای گلخانهای از بخش کشاورزی

با توجه به رشد بدون مهار جمعیت و تغییرات سبک زندگی، انتظار می‌رود که میزان انتشار طی چند دهه آینده بشدت افزایش پیدا کند. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به ضایعات مواد غذایی نقش تعیین کننده‌ای در این بین ایفا می‌کند؛ همچنین تغییر در رفتار فردی در کاهش بحران تغییرات آب و هوایی موثر است.

با مدیریت صحیح استفاده و توزیع مواد غذایی، براحتی میتوان از 14 درصد میزان کل انتشار گازهای گلخانهای از بخش کشاورزی تا سال 2050 جلوگیری کرد.

به گفته یورگن کراپ، یکی از نویسندگان این مطالعه، در حال حاضر 1.3 میلیارد تن مواد غذایی سالانه دور ریخته می‌شوند. از بین رفتن مواد غذایی اغلب مربوط به کشورهای درحال توسعه است که این مسأله ناشی از زیرساخت‌های نه چندان ناکارآمد کشاورزی است؛ اما در عین حال، ضایعات مواد غذایی مسأله‌ای شایع در کشورهای ثروتمند است. پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از اقتصادهای نوظهور مانند چین و هند با افزایش سریع حجم ضایعات مواد غذایی بدلیل تغییر شیوه زندگی، افزایش رفاه و تغییر عادات غذایی بیشتر به سمت محصولات حیوانی مواجه شوند.

چگونه می‌توان زنجیره تأمین مواد غذایی را هوشمندتر و کارآمدتر کرد؟ آیا می‌توان مصرف کنندگان را متقاعد ساخت تا ضایعات مواد غذایی را کاهش دهند؟ این ها سوالاتی هستند که به انجام تحقیقات بیشتر نیازمند دارند. باید در نظر داشت که طی سال‌های آینده و با افزایش جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر، دو موضوع امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا