اختلال در مسيريابي يكي از علائم اوليه بيماري آلزايمر

محققان دانشگاه واشنگتن واقع در سن لوييس به منظور بررسي توانايي يادگيري و مسيريابي يك مسير تعيين شده و ايجاد يك نقشه ذهني از محيط، از 71 داوطلب مبتلا به آلزايمر خواستند كه يك هزارتوي مجازي را كامل كنند.
داوطلبان در سه گروه دسته بندي شدند. گروه اول داراي علائم پيش باليني بودند، يعني مغز آن ها در اثر آلزايمر در حال تغيير بود؛ گروه دوم افرادي بودند كه مايع نخاعي آن ها در اثر بيماري در حال تغيير بود و گروه سوم افرادي بودند كه در مرحله اوليه بيماري آلزايمر قرار داشتند. 
هر داوطلب 20 دقيقه وقت داشت تا مسير خاصي را ياد بگیرد يا با استفاده از يك دسته متحرك، هزارتو را بررسي كرده و مسير مناسبي را بيابد. سپس توانايي داوطلبان را در بازسازي مسير و يافتن راه مناسب براي رسيدن به نشانه هاي موجود در هزارتو، مرود آزمايش قرار دادند.
در اين تحقيقات مشخص شد يكي از نشانه هاي اوليه پيشرفت اين بيماري عصبي، وجود مشكل در مسيريابي است. بنابر اين اجراي وظايفي كه به منظور ارزيابي توانايي نقشه خواني بيماران طراحي شده اند، مي تواند ابزار جديدي را براي تشخيص بيماري آلزايمر در مراحل اوليه شكل گيري اختلال شناختي، در اختيار محققان قرار دهد.
بيماري پيشرونده آلزايمر شايع ترين نوع زوال عقل است كه باعث اختلال در حافظه، تفكر و رفتار فرد مي شود. اين بيماري از ديدگاه علمي بر اثر كاهش ماده شيميايي سروتونين در مغز بروز مي كند و به اين ترتيب انتقال پيام هاي عصبي مختل مي شود. دليل اين بيماري هميشه كهولت سن نيست و عوامل ژنتيكي، سكته مغزي و شوك عاطفي نيز مي توانند منجر به اين بيماري شوند. 
به گزارش ايرنا از ساينس، محققان دانشگاه كاليفرنيا در سان فرانسيسكو چاقي، سطح پايين تحصيلات، افسردگي، فشار خون بالا، عدم تحرك، استعمال دخانيات، ضعف بدني، سطح بالاي اسيد آمينه و ديابت نوع 2 را به عنوان مهمترين عوامل خطر ساز و ايجاد كننده آلزايمر برشمرده اند.گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا