ورود فضاپیمای ناسا به مدار کوتوله فضائی سرس

فضاپیمای ناسا روز شنبه موفق به ورود به مدار کوتوله فضائی سرس Ceres شد . این موضوع یک نقطه عطف بسیار با اهمیت در تاریخ فضا نوردی و نجوم محسوب شده و برای نخستین بار است که بشر قادر به انجام جنین عملیاتی شده است . این کوتوله فضائی کوچکترین سیارک یا ریز سیاره mini-planet موجود در منظومه شمسی و بزرگترین جرم آسمانی ما بین سیاره های مریخ و مشتری است .

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده توسط سازمان فضائی ناسا ، این فضاپیما که داون Dawn  ( به معنی سپیده دم ) نام دارد ، راس ساعت 7:39 دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا وارد مدار این کوتوله فضائی شده و در ارتفاع 61 هزار کیلومتری از سطح این سیارک قرار دارد .

فضا پیمای داون که در روز 27 سپتامبر سال 2007 میلادی به ماموریت اعزام شده بود و پیش از این به مدت 14 ماه در مدار وستا Vesta که دومین سیارک بزرگ قرار گرفته بین مشتری و مریخ محسوب می شود ، به مطالعه و بررسی این کوتوله فضائی پرداخته بود . ماموریت بررسی کوتوله فضائی وستا در فاصله زمانی ابتدای سال 2011 تا ماه مارس سال 2012 ادامه داشت .

گفتنی است چندی پیش دانشمندان موفق شدند با کمک فضاپیمای داون Dawn  تصاویری دقیق که از فاصله ای نزدیک از کوتوله فضائی Ceres  گرفته شده است را مورد مطالعه قرار دهند . بررسی این تصاویر موجب سردرگمی و حیرت ستاره شناسان شده است ، زیرا نقاط روشن روی سطح این سیاره برای آن ها بسیار عجیب بوده و تا کنون پاسخ مشخصی برای این عارضه ارائه نشده است . این تصاویر با استفاده از درایو های آهسته یونی که  قابل اطمینان هستند دریافت شده است .

این موضوع همچنین فرصت مناسبی برای بررسی احتمال وجود آب و یخ در سطح این کوتوله فضائی است که احتمال دارد بر اثر فعالیت های آتش فشانی در سطح این سیارک کوچک که تنها 950 کیلومتر مساحت دارد پدیدار شده باشد . این کوتوله فضائی در فاصله میانی دو سیاره مشتری و مریخ واقع شده است .

در همین زمینه کریس راسل Chris Russell مدیر ارشد تیم تحقیقاتی ماموریت فضاپیمای داون که مرکز آن در دانشگاه کالیفرنیا قرار دارد اعلام کرد : " احتمالا این نقاط روشن ، منشا آتش فشانی دارند ولی منطقی تر این است که پیش از هر گونه تفسیر و توجیه زمین شناسانه در این مورد ، منتظر باشیم تا تصاویر دقیق تر و با کیفیت بالاتری به دست ما برسد . "

شایان ذکر است که فضاپیمای داون قرار است طی شانزده ماه آینده در مدار کوتوله فضائی Ceres باقی مانده و تصاویر و اطلاعات بیشتری برای دانشمندان ارسال کند . مطالعات این کوتوله فضائی می تواند اطلاعاتی ارزشمند در مورد نحوه شکل گیری منظومه شمسی در اختیار پژوهشگران قرار دهد .

بر اساس تعریف IAU کوتوله فضائی یا dwarf planet ،  جرمی فضایی است که به دور خورشید می‌گردد و جرم حجمی کافی جهت حفظ شکل کروی خود را داشته و دارای تعادل هیدرو استاتیک است . این جرم فضائی همچنین نباید قمر یک سیاره دیگر محسوب شود .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که ماموریت جستجو و کاووش Ceres توسط آزمایشگاه نیروی جت ناسا NASA's Jet Propulsion Laboratory برنامه ریزی شده و مرکز کنترل و هدایت آن در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در Pasadena قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا