تشخیص سرطان تیروئید در ادرار انسان توسط سگ‌ها

دکتر دونالد بودنر، رئیس بخش سرطان‌شناسی غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس اظهار کرد: فرآیندهای تشخیصی کنونی برای سرطان تیروئید اغلب با نتایج نامطمئن همراه بوده و منجر به مراجعات پزشکی مکرر و تعداد زیادی از عمل‌های جراحی تیروئید غیرضروری می‌شود.

اما اکنون محققان معتقدند که می‌توان از سگهای آموزش‌دیده برای تشخیص سرطان تیروئید از روی بوی آن در مراحل اولیه و جلوگیری از جراحی‌های نابجا بهره برد.

به گفته آن‌ها، دقت این روش تنها کمی کمتر از بیوپسی بوده که بطور کلی به عنوان اولین روش برای آزمایش وجود سرطان در غدد تیروئید استفاده می‌شود. مزیت تشخیص بویایی سگها، غیرتهاجمی و ارزان بودن آن است.

محققان پیش از این یک سگ نژاد ژرمن شپرد به نام به فرانکی را برای شناسایی بوی سرطان در بافت تیروئید بدست آمده از چندین بیمار آموزش داده بودند. سگها از 10 برابر گیرنده بویایی بیشتر از انسان برخوردار بوده و فرانکی اولین سگی است که برای تشخیص بیماری تیروئید خوش‌خیم از سرطان تیروئید از روی بوی ادرار فرد آموزش دیده است.

در این بررسی، نمونه ادرار 36 بیمار در اولین مراجعه آن‌ها به کلینیک تیروئید و پیش از آزمایش بیوپسی از آن‌ها جمع‌آوری شد. نتایج پاتولوژی جراحی در 15 بیمار به عنوان سرطان و در 19 تن به عنوان بیماری تیروئید خوش‌خیم تشخیص داده شد. سپس نمونه‌های ادرار در اختیار فرانکی قرار گرفت تا آن‌ها را بو کند. هیچکدام از کنترل‌کنندگان سگ و مسئول هماهنگی تحقیق از نتایج اولیه سرطان‌شناسی باخبر نبودند.

فرانکی در زمان تشخیص بوی سرطان روی زمین دراز کشیده و در زمان عدم حضور آن، روی خود را برمی‌گرداند. نتایج بدست آمده نشان داد که واکنش سگ با تشخیص پاتولوژی جراحی در 30 مورد از 36 نمونه مطابقت داشت و این که حساسیت حیوان 86.7 درصد صحیح بود.

محققان تصمیم دارند برنامه خود را با همکاری دانشکده دامپزشکی آبرن گسترش دهند. این دانشکده دو سگ بمب‌یاب خود را تحت آموزش محققان برای تشخیص بوی سرطان تیروئید قرار خواهد داد.

نتایج این تحقیق در نود و هفتمین نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز در سان‌دیگو ارائه خواهد شد.(ایسنا)