از طرح کلان پلتفرم ملی چه خبر؟

در آن زمان دست اندرکاران صنعت خودرو و دانشگاهیان به این نتیجه رسیدند که داشتن مالکیت معنوی یک پلتفرم کاملا ایرانی غیرممکن است. پس دانشگاه ها و دولت دست به کار شدند. وزارت صنعت، ایدرو را معرفی کرد و وزارت علوم، دانشگاه علم و صنعت را و پروژه پلتفرم ملی کلید خورد.

محمدحسن شجاعی فرد، رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در آن زمان خبر داد، ایجاد پلتفرم ملی برای تولید خودروهایی با میانگین قیمتی ۱۲هزار دلار در این دانشکده آغاز شده است.

به گفته وی، در آغاز برای این پلتفرم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که ۳میلیارد تومان پیش پرداخت آن در اختیار دانشکده خودرو قرار گرفت.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار بود طراحی و نمونه سازی این پلتفرم ۳سال دیگر یعنی تا پایان سال 93 به نتیجه رسیده و مالکیت معنوی آن در اختیار توسعه دهندگانش قرار گیرد. به جز دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه های امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این پروژه وارد شدند.

 با گذشت بیش از پنج سال از تصویب طراحی پلتفرم ملی و گذشت بیش از دو سال از موعد به نتیجه رسیدن آن، هنوز خبری از به نتیجه رسیدن این طرح کلان ملی نیست.

حال با گذشت بیش از پنج سال از تصویب این طرح و گذشت بیش از دو سال از موعد به نتیجه رسیدن آن، هنوز خبری از به نتیجه رسیدن این طرح کلان ملی نیست.

البته در سال 94 مدل اصلی این پلتفرم ملی با نام «NP01» در دانشگاه علم و صنعت رونمایی شد. در آن زمان محمدحسن شجاعی فرد، مجری محوری این طرح در رابطه با رونمایی از این پلتفرم گفته بود: از آنجایی که موضوع صادرات خودرو از اولویت‌های این صنعت است، امید می‌رود خودروهای تولیدی روی پلتفرم ملی به اروپا نیز صادر شود زیرا طراحی آن منطبق بر استانداردهای اروپاست.

وی در ارتباط با قابلیت این پلتفرم برای تولید محصولات متنوع گفته بود: بر مبنای برنامه‌ریزی‌ها، این پلتفرم تا پایان سال 95 تحویل شرکت سایپا داده می‌شود تا این خودروساز در سال 96 به تولید انبوه خودرو روی پلتفرم ملی بپردازد.

بر اساس گفته های مجری محوری این طرح، امسال موعد تولید انبوه و تجاری سازی خودرو بر روی پلتفرم ملی است. اما بر اساس اظهارات دست اندرکاران امر مشکلاتی بر سر راه تحقق این وعده ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، تا پایان سال 92 تنها 3 درصد از کل بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح کلان ملی که از سال 90 به تصویب شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری رسید، پرداخت شد. اما پس از تغییر دولت به طور عملی، بودجه‌ای صرف طرح‌های کلان نشد. پس از انجام مذاکراتی با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای سال 94، یک میلیارد تومان در داخل بودجه‌های دانشگاه با عنوان بودجه طرح پلتفرم ملی در نظر گرفته شد که این مبلغ باعث شد چراغ این مسیر خاموش نشود.

علاوه بر این، طبق گفته های دبیر طرح کلان پلتفرم ملی، در شروع طرح قرار بر این بود که چهار دانشگاه در این طرح مشارکت داشته باشند که مجری محوری آن دانشگاه علم‌وصنعت بود. طراحی موتور به دانشگاه امیرکبیر، گیربکس به دانشگاه خواجه نصیر و انجام آزمایش‌ها به دانشگاه تهران سپرده شد اما از آنجایی که بودجه‌ای به این طرح تزریق نشد، سه دانشگاه نامبرده کاری از پیش نبردند.

البته نباید از این امر غافل ماند که تلاش‌هایی که در سال های گذشته به‌وسیله دانشجویان، استادان و هیات‌های علمی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علم و صنعت در محقق کردن اهداف این طرح انجام‌شده، نشانگر توانمندی‌های نخبگان داخلی و بیانگر قابلیت تولید محصولات متنوع و باکیفیت در داخل کشور است.

در هر حال بنا به دلایلی که اصلی ترین آن عدم تامین بودجه برای تحقق این طرح کلان ملی است این طرح نتوانسته در موعد مقرر به نتیجه رسیده و اثرات مثبت خود را نشان دهد.

این در حالیست که شجاعی فرد در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با اثرات مثبت تحقق این طرح گفت: اول اینکه با اجرایی شدن این طرح، صنعت خودروی ما دیگر به مونتاژ روی نخواهد آورد. دیگر بحث استقلالی خواهد بود که نصیب این صنعت می شود.

وی ادامه داد: در دنیا تنها تعداد کمی از کشورها هستند که دانش فنی برای طراحی پلتفرم را دارند و در صورت تحقق این طرح، ما یکی از 10 کشور دنیا خواهیم بود که این توانایی را به دست آورده ایم. آن وقت در هر شرایطی هم قطعه ساز ما و هم خودروساز ما، می تواند متناسب با تکنولوژی های جدید، خودرو را به روز  کند و ملت بزرگ و شریف ما می توانند خودروی در خور شانشان سوار شوند.

شجاعی فرد تصریح کرد: چون این خودرو چند ویژگی دارد؛ اول اینکه متناسب با فرهنگ ایران است. دوم اینکه متناسب با قدرت خرید مردم ایران بوده و از نظر تکنولوژی قابل صادر کردن به کشورهای پیشرفته است. نکته دیگر اینکه سعی ما بر این است که این خودرو بتواند تحولی در این صنعت ایجاد کند تا دانش فنی خودرو که در دانشگاه ها نهادینه می شود به صنعت هم داده شود و دیگر خودروسازان ما اجباری نداشته باشند که طراحی خود را از جای دیگر بخرند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا