سه برابر شدن خطر آلودگی اوزون تا سال 2050

اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بر روی لایه اوزون به مراتب بر روی انسان ها و محیط اطرافشان نیز تاثیراتی خواهد گذاشت. بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در این زمینه اگر آلودگی هوا و میزان انتشار گازهای مضر به همین اندازه ادامه پیدا کند، برخی از مناطق ایالات متحده امریکا تا سال 2050 میلادی روزهای ناسالم بیشتری را تجربه خواهند کرد.

در برخی از بخش های ایالات متحده، به ویژه کالیفرنیا و مناطق شمال شرقی و جنوب غربی، روزهایی که در آنها سطح اوزون به مرز خطرناک وارد می شود، در یک سال تا 9 روز نیز خواهد رسید

در یکی از تحقیقات انجام شده به واسطه محققان مدرسه مهندسی و علوم کاربردی جان پالسون، نشان داده شده است روزهای اوزون ناسالم (روزهایی که در آن وضعیت گاز اوزون موجود در هوا به شدت برای بدن انسان مضر خواهد بود) در برخی از مناطق واقع در ایالات متحده تا سال 2050 میلادی از سه به 9 روز افزایش خواهد داشت.

این مطالعه نشان داد که در برخی از بخش های ایالات متحده، به ویژه کالیفرنیا و مناطق شمال شرقی و جنوب غربی، روزهایی که در آنها سطح اوزون به مرز خطرناک وارد می شود، در یک سال تا 9 روز نیز خواهد رسید. این در حالی است که روزهای اوزون خطرناک در بخش های دیگر ایالات متحده نیز تا تاریخ یاد شده حدودا 2 الی 3 روز خواهد بود.

اوزون مولکول گازی است که معمولا با نام مه دود خوانده می شود و از گازهای تولید شده به واسطه کارخانه های صنعتی تشکیل شده است. این گاز در ارتباط با نور خورشید در هوا واکنش نشان داده و موجب ایجاد مه دود فتو شیمیایی می شود. لو شن (Lu Shen) به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد که: «در دهه های پیش رو، تغییرات آب و هوایی احتمالا باعث به وجود امدن امواج گرمایی بیشتری را در طول تابستان خواهد شد که به نوبه خود گازهای اوزن را در مناطق مختلف 70 تا 100 درصد افزایش خواهد داد.»

یکی از اصلی ترین خطرات میزان های بسیار بالای اوزون بر روی انسان ها عفونت های هوایی در اطفال، خردسالان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف است که درجات حاد آن می تواند منجر به بروز بیماری آسم در این افراد شود.

منبع: techtimes

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا