افشای رازی شگفت آور در دهانه آمازون

محققان به تازگی در پی تحقیقات خود موفق به کشف سیستم های مرجانی بسیار بزرگی به اندازه 9500 کیلومتر مربع در دهانه رود آمازون شده اند. عدم کشف این مرجان ها تا به امروز کمی عجیب بوده است با این حال کشف یاد شده به دلیل وجود اشکال متفاوت زندگی در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این دیواره مرجانی تازه کشف شده نیز از خطرات به وجود آمده توسط انسان به دور نبوده است. عواملی نظیر حفاری دریایی برای دسترسی به نفت و گاز، ماهی گیری صنعتی و تغییرات آب و هوایی بر روی این مرجان ها تاثیر گذاشته اند

زمانی که از مرجان سخن به میان می آید معمولا ذهن مخاطب به سمت مرجان های رنگارنگ و آب های گرمسیری بسیار شفاف گرایش پیدا می کند. شاید دلیل مخفی ماندن این مرجان تا به امروز نیز همین باشد. رود آمازون در هر ثانیه به تخلیه 300 هزار مترمکعب از آب های حامل رسوبات بسیار زیاد می پردازد و به این ترتیب و در اثر این پدیده ستون های بسیار ضخیمی ایجاد می شود که بستر دریایی اطراف خود را به تاریک می کند و مانع از ورود نور و اکسیژن به منطقه یاد شده می شود؛ بنابراین کشف مرجان به این بزرگی در منطقه یاد شده برای دانشمندان بسیار جالب و عجیب بوده است به خصوص این که مرجان بیشتر یاد شده از مرجان ها و اسفنج های دریایی تشکیل شده است.

از آنجایی که این مرجان در دهانه آمازون کاهش پیدا می کند، شرایط محیطی به نحو چشم گیری در امتداد طول آن تغییر پیدا می کند. در ناحیه شمالی، ستون رسوبی ایجاد شده در این رودخانه سایه بسیار عظیمی را برای بستر دریای اطراف ایجاد کرده است که می تواند کمبود نور و اکسیژن منطقه را توضیح دهد؛ اما در منطقه جنوبی آب شفاف تر و روشن تر بوده و نور خورشید به راحتی و بدون وجود مانع به آن می تابد. این امر به نوبه خود موجب به وجود آمدن جوامع زیست محیطی مجزایی در امتداد طول دیواره مرجانی شد است.

با این حال این دیواره مرجانی تازه کشف شده نیز از خطرات به وجود آمده توسط انسان به دور نبوده است. عواملی نظیر حفاری دریایی برای دسترسی به نفت و گاز، ماهی گیری صنعتی و تغییرات آب و هوایی بر روی این مرجان ها تاثیر گذاشته اند. پدیده سفید شدن مرجان ها امروزه با سرعت بسیار زیادی در حال وقوع است و ثبت گزارش های مربوط به این پدیده اهمیت مراقبت از این موجودات را بسیار زیاد می کند.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا