تاثیر رژیم‌ غذایی گیاهی در کاهش بیماری‌های قلبی و سکته مغزی

طی تحقیقات انجام گرفته شده توسط انجمن قلب آمریکا در نشستی با عنوان «مسیر زندگی» در سال 2015 این مساله بیان شد که رژیم غذایی گیاهی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی وعروقی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

دریک مطالعه تحقیقاتی با موضوع «شیوه‌های زندگی و غذاخوردن» تعداد 451256 فرد توسط پژوهشگران مورد بررسی قرارگرفتند. درافرادی که 70 درصد از منابع غذایی‌شان گیاهی بود، ریسک بیماری‌های قلبی وعروقی 20 درصد پایین‌‌تر از سایر افرادی بود که کمتر مواد غذایی گیاهی می‌خوردند.

دکتر کامیل لاسالی در مورد رژیم‌های غذایی می‌گوید: «منظور از مطرح نمودن رژیم‌های غذایی گیاهی این نیست که ما درمورد ماده غذایی خاصی توصیه می‌کنیم، بلکه هدف ما جایگزین کردن رژیم‌های غذایی گیاهی به جای منابع حیوانی و در نهایت رسیدن به یک رژیم غذایی متعادل است.»

افراد شرکت کننده دراین همایش گروهی از آینده‌نگران اروپایی بودند که مطالعاتشان را از سال 1992 درمورد «رابطه بین تغذیه و سرطان» شروع کرده بودند. آنها در این تحقیق تعداد نیم میلیون نفر از 10 کشور مختلف را که فاقد بیماری مزمن بودند و محدوده سنی‌شان بین 35 تا 70 سال بود طی 12 سال مورد مطالعه قرار دادند. اطلاعات در مورد قد، وزن و شیوه غذایی آنها توسط خودشان در پرسش‌نامه‌هایی جمع‌آوری گردید و علت و زمان مرگ شرکت‌کنندگان با توجه به یادداشت‌هایی که با سلامتی و شیوه زندگی آنها در ارتباط بود مشخص شد. پژوهشگران شرکت‌کنندگان را بر اساس نوع رژیم غذایی آنها جمع‌آوری کردند. بیشترین امتیازدهی برای 7  نوع گروه غذایی سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات، سیب زمینی، آجیل و روغن زیتون بود و کمترین امتیازدهی برای 5 گروه غذایی گوشت، چربی حیوانی، تخم مرغ، ماهی و سایرغذاهای دریایی یا محصولات لبنی بود. براساس امتیازات شرکت کنندگان از کمترین گیاه‌خوار تا بیشترین گیاه‌خوار گروه‌بندی شدند و نتایج براساس میانگینی از سن آنها درابتدای تحقیق، جنس، گونه، کالری، شاخص توده بدن، وضعیت سیگار کشیدن، فعالیت‌های بدنی، آموزش و پرورش، مصرف الکل و مرکزمظالعه به دست آمد.

پژوهشگران با آنالیز رابطه بین عادات غذایی و خطرات مرگ با بیماری‌های قلبی و سکته مغزی به این نتیجه رسیدند که جایگزین کردن منابع غذایی گیاهی به جای گوشت و منابع حیوانی می تواند در کاهش مرگ ومیر ناشی از مشکلات قلبی-عروقی مفید باشد.

لاسالی در پایان این همایش بیان کرد: «این یافته‌ها مدارکی هستند که ثابت می‌کنند که منابع غذایی گیاهی از بیماری قلبی-عروقی  جلوگیری می‌کنند.» و انجمن قلب آمریکا نیزاین طور بیان کرد که: «رژیم غذایی مناسب برای سلامتی قلب به صورت رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات ،آجیل ، لبنیات کم چرب، مرغ بدون پوست و ماهی تعریف می‌شود و در نهایت این انجمن تمامی افراد را به خوردن غذاهایی با چربی غیراشباع  و ترانس کم و مقدارمحدودی گوشت قرمز، نمک و قند تشویق کرد.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا