نقش سمينار محيط زيست، دين و فرهنگ در اجرايي شدن اهداف توسعه پايدار

مهناز مظاهري روز شنبه در دومين همايش بين المللي محيط زيست، دين و فرهنگ افزود: يكي از اهداف برگزاري اين همايش ارتقاي فرهنگ گفت و گو بين اديان براي دستيابي به اهداف توسعه پايدار است.

وي اظهار كرد: اين همايش زمينه اي را فراهم مي كند تا بتوانيم اشتراكات ديني، فرهنگي و تحليل و تجديدنظر درخصوص راه هاي حفاظت از كره مسكوني را با هدف رفع چالش هاي جهاني به ويژه در حوزه محيط زيست به اشتراك بگذاريم.
به گفته وي، اين سمينار با اين اهداف به اجرا درآمده است تا گامي براي حل مشكل بزرگ زمين و تهديدات آن باشد.
دبير علمي همايش بين المللي محيط زيست، دين و فرهنگ گفت: اولين همايش همايش بين المللي محيط زيست، دين و فرهنگ خرداد سال 1380 با حضور رهبران مذاهب مختلف و با هدف نقش دين و فرهنگ در حفظ محيط زيست در تهران برگزار شد كه يكي از نتايج آن ورود محيط زيست به متون و مراكز ديني دنيا بود.
وي ادامه داد: اكنون بعد از 15 سال در شرايطي كه اهداف توسعه پايدار به عنوان ميثاق جهاني هزاره سوم مورد تاييد دست اندركاران جهاني قرار گرفته است دومين همايش نيز برگزار شد، رئيس جمهوري سال گذشته در مقر سازمان ملل متحد درخصوص توسعه پايدار و نقش انسان ها در اين زمينه سخنراني كرد كه اين تاكيدي بر داشتن توسعه پايدار در كنار حفظ محيط زيست است.
مظاهري اظهار كرد: اين همايش مي تواند يك جريان سازي مضاعف جهاني به منظور حفاظت از محيط زيست در چارچوب اهداف كلان توسعه پايدار داشته باشد.
وي گفت: 140 چهره برجسته داخلي و بين المللي در اين همايش حضور دارند كه در اين ميان 31 چهره بين المللي هستند.
وي افزود: باورها و فرهنگ هاي اصيل بشري طي هزاران سال فرهنگ و محيط زيست را پاس داشته و پيروان اديان و مذاهب مختلف در ايران و جهان از جمله شيعه، سني، بودايي و هندي براي طبيعت قداست قائل هستند و عناصري مانند آب، خاك و آتش به ويژه در ايران هميشه مقدس بوده است.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در اين سمينار توجه به حفظ نظام اجتماعي و مشاركت براي دستيابي به اهداف توسعه پايدار، محور قرار گرفته است.
مظاهري اظهار كرد: اين همايش در پنج پنل با موضوعات مردم، سعادت، سياره، صلح و مشاركت و با ارائه 38 عنوان سخنراني از 18 كشور جهان و هفت دين و مذهب در مدت دو روز برگزار مي شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا