بازسازی مومیائی 5 هزار ساله به کمک چاپگرهای سه بعدی

طبق گفته مسئولام موزه باستان شناسی تیرول جنوبی ، که مرد یخی  یا اوتزی در آن قرار دارد ؛ برای تصویربرداری و ثبت مشخصات فیزیکی بدن این مومیائی از روش  سی تی اسکن استفاده شده و برای سهولت انجام این عملیات، دانشمندان اقدام به طراحی پایه ای ویژه ای کردند تا این ماکت کائوچویی ساخته شود و سپس کالبد پرینت گرفته شده توسط هنرمند مجمسمه ساز آمریکایی به نام گری استاب در طول بیش از چندین ماه رنگ آمیزی شد.

برای تصویربرداری و ثبت مشخصات فیزیکی بدن این مومیائی از روش  سی تی اسکن استفاده شده و برای سهولت انجام این عملیات، دانشمندان اقدام به طراحی پایه ای ویژه ای کردند تا این ماکت کائوچویی ساخته شود و سپس کالبد پرینت گرفته شده توسط هنرمند مجمسمه ساز آمریکایی به نام گری استاب در طول بیش از چندین ماه رنگ آمیزی شد.

مسئولان موزه بولزانو در شمال ایتالیا در این رابطه اذعان داشتند: بازسازی دست های مرد یخی  یک چالش بود، چرا که ما نمی توانستیم آن ها را با سی تی اسکن تصویر برداری کنیم.

در پایان پروژه سه کپی از مومیائی ساخته شده که یکی از آن ها  بخشی از نمایشگاه سیاری خواهد بود که به شمال امریکا سفر خواهد داشت و این سفر طولانی در اکتبر سال 2017 همزمان با نمایش مجموعه فوق در موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی آغاز می شود و کپی دوم و سوم نیز برای اهداف آموزشی درمرکز آموزشهای DNA در کولد اسپرینگ هاربر نیویورک (DNALC) استفاده خواهند شد.

در سپتامبر سال 1991 باقی مانده مومیایی مرد یخی اوتزی، در حالی که از دوران نوسنگی  در یخ حفظ شده بود، توسط  تیمی از کوهنوردان در منطقه اوتزال Otztal در کوه های آلپ یافت شد ( به همین دلیل مومیائی فوق ، اوتزی نام گرفته است)  در پی مشخص شدن قدمت و اهمیت این مومیائی ؛ شور و هیجانی بزرگ در جامعه باستان شناسی جهانی پدید آمد زیرا این نمونه را می توان قدیمی ترین مومیائی طبیعی یخ زده انسانی قلمداد کرد. لباس و تجهیزات اوتزی از جمله یک تبر و یک کوله پشتی در همان محل یافت شدند و همچنین محتویات معده مرد یخی اوتزی، DNA او و 61 خالکوبی بر بدنش مورد مطالعه قرار گرفته و سبب افزایش اطلاعات پژوهشگران از نحوه زندگی و تغذیه ساکنان اروپا در دوران نوسنگی شد. بر اساس مطالعات انجام شده روی این مومیائی مشخص شد که  وی مرگ خشونت باری داشته و در سن 45 سالگی توسط یک تیر پیکان کشته شده است. اوتزی دارای قدی برابر با یک متر و 60 سانتیمتر و  وزن 50 کیلو بود . رنگ چشم های وی قهوه ای بوده  و این انسان 5 هزار ساله  دچار عارضه  عدم تحمل لاکتوز بوده است.

منبع: discovery