ساماندهی محلات شهری بر مبنای الزامات پدافند غیرعامل

شهرها اكثر جمعیت كشور را در خود جای می دهند و غالباً مراكز اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مراكز حاكمیتی در كشورها هستند. به همین دلیل نیز آمادگی آنها در برابر بحران ها (پدافند غیرعامل) همواره می بایست مد نظر متخصصین مربوطه قرار گیرد.

نتایج حاصل از تحقیق، نشان دهنده این حقیقت است كه توجه به مولفه هایی از قبیل ساختار شهر، بافت شهر، فرم شهر، كاربری اراضی شهری و بالاخره، مشاركت های اجتماعی ساكنین هر محله، می تواند ساماندهی محلات شهری را بر اساس الزامات پدافندغیرعامل امكان پذیر سازد.

ساماندهی شهر در مقیاس محله (بعنوان كوچكترین و موثرترین واحد شهری) بر مبنای الزامات پدافند غیر عامل، به منظور مقابله با بحران ها (طبیعی و انسان ساز) و به حداقل رساندن مخاطرات با استفاده از فنون جغرافیا و برنامه ریزی توسط گروهی از محققان بومی کشورمان به عنوان یک راهکار بسیار مناسب برای این امر در نظر گرفته شده است.

در همین راستا نیز محلات ناحیه ی شش از منطقه ی دو شهر تهران بعنوان مطالعه موردی انتخاب و نتایج تحقیق ارائه شد تا به این وسیله امكان تعمیم بررسی ها و مطالعات مشابه در سایر نواحی شهری فراهم گردد. پژوهش انجام شده از نوع كاربردی و روش تحقیق معیاری – تحلیلی بوده است و مبانی علمی این تحقیق مبتنی بر مفاهیم مدیریت بحران شهری با تاكید بر دانش جغرافیا و برنامه ریزی شهری است.

در این تحقیق، پس از شناخت وارزیابی وضع موجود، ابعاد آسیب پذیری محلات در زمان وقوع بحران، نقاط قوت و ضعف، و همچنین تهدیدها و فرصت های هر محله با رویكرد پدافندغیرعامل مورد بررسی قرار گرفته و بر همین اساس نتیجه گیری مربوطه صورت پذیرفته است.

گردآوری داده ها بر اساس روش كتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته و از روش مقایسه ای جهت ارائه جمع بندی ها استفاده شده است. در این پژوهش، تكنیك تحلیلی SWOT به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت ها، و نیز ارائه راهبردها، سیاست ها و پیشنهاد اقدامات لازم، به كار رفته است.

هم چنین نرم افزار ArcGis جهت نمایش و همچنین، تجریه و تحلیل داده های توصیفی مورد استفاده قرارگرفته است. نتایج حاصل از تحقیق، نشان دهنده این حقیقت است كه توجه به مولفه هایی از قبیل ساختار شهر، بافت شهر، فرم شهر، كاربری اراضی شهری و بالاخره، مشاركت های اجتماعی ساكنین هر محله، می تواند ساماندهی محلات شهری را بر اساس الزامات پدافندغیرعامل امكان پذیر سازد.

منبع: حسین حاتمی نژاد، اشرف عظیم زاده ایرانی،  1394. ساماندهی محلات شهری بر مبنای الزامات پدافند غیرعامل (مطالعه موردی: محلات ناحیه ی شش منطقه دو شهر تهران)،فصلنامه اطلاعات جغرافیایی (سپهر) ، سال بیست و چهارم، شماره 96

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا