ربات های کوچک ناسا برای کاوش در کوه های آتشفشانی

سیناپرس: اعماق زمین هنوز اسرار ناگفته زیادی برای بشر به همراه دارد. با وجود تلاش های متعددی که تاکنون برای مطالعه درون زمین به انجام رسیده است، به خاطر دشواری های موجود برای کاوش در آن، هنوز هم درک چندان دقیقی از بسیاری از پدیده های آن نداریم. یکی از این پدیده ها، کوه های آتشفشانی و نحوه فعالیت آن است.

به همین دلیل، ناسا به تازگی برنامه جدیدی را برای کاوش در کوه های آتشفشانی آغاز کرده است. در این برنامه از ربات ریزنقشی به نام «ولکانوبوت یک» (VolcanoBot1) بهره گیری می شود. این ربات 30 سانتی متر طول داشته و از چرخ هایی 17 سانتی متری بهره مند است. این ربات می تواند به داخل برخی شکاف های باریک که در بسیاری از کوه ها آتشفشانی زمین وجود دارد وارد شود. گفتنی است آتشفشان های موجود بر روی مریخ و عطارد و نیز قمرهای انسلادوس و اروپا نیز چنین شکاف هایی دارند. این ربات می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه شکل گیری این آتشفشان ها برای ما فراهم کند.

در ماه می سال گذشته، این ربات برای بررسی کوه آتشفشانی کیلاوا در جزیره هاوایی مورد استفاده قرار گرفت. این ربات توانست در دو نقطه به عمق 25 متری برود. البته این ربات به خاطر اندازه اش نمی توانست بیش از این در این شکاف پایین برود. در این سفر اکتشافی، نقشه ای 3 بعدی از مسیر طی شده تهیه شد.

مطالعه دقیق کوه ها آتشفشانی می تواند کاربردهای بسیار گسترده ای داشته باشد. پیش بینی احتمال وقوع فوران آتشفشانی و بررسی نحوه بالا آمدن گدازه، از جمله این کاربردهاست.

این تیم پژوهشی ناسا قصد دارد در گام بعدی، رباتی به روز شده و مجهزتر را جایگزین این ربات کند. ربات جدید که « ولکانوبوت دو» نام دارد 25 سانتی متر طول داشته و چرخهایش نیز 12 سانتی متری هستند. این ربات جدید از موتورهایی قدرتمندتر، ارتباطات بهتر و نیز توانایی ذخیره اطلاعات بر روی حافظه داخلی برخوردار است. همجنین دوربین این ربات جدید نیز به مراتب کارآمدتر از نسخه قبلی است. طبق برنامه ریزی ها قرار است این ربات جدید در ماه مارس سال جاری میلادی دوباره در کوه آتشفشانی کیلاوا هاوایی مورد آزمون قرار گیرد.