الگوهای فعلی مدیریت آب همان الگوهای شرایط بی نیازی به آب است

دکتر ابراهیم مقیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با هشدار نسبت به مخاطراتی که از ناحیه کمبود آب کشور را تهدید می کند، گفت: به اعتقاد من، در شرایط کنونی مهم ترین مساله کشور، مساله آب است که در سال های گذشته بسیار بسیار دست کم گرفته شده است. امروز باید از هر قطره آبی که در هرکجا پیدا می شود، حفاظت کرد و راهکارهای فنی و تکنولوژیک قابل اجرا برای صرفه جویی در مصرف آب را به سرعت به کار بگیریم.

رییس انجمن مخاطره شناسی ایران با اشاره به کاهش قابل توجه میزان بارش در سال جاری، خاطرنشان کرد: باید از هم اکنون برای مصرف آب شرب شهروندان و آب مورد نیاز کشاورزان و صنایع مختلف، برنامه ریزی کرد. می بایست وزارت صنعت، با شتاب به یاری کشاورزان بیاید و تجهیزات لازم برای آبیاری بارانی و قطره ای را تامین کند. اگر در مدت باقیمانده تا پایان سال آبی، بتوان 20 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی را با توسعه سیستم های نوین آبیاری کاهش داد، این مقدار، آورده آب زیادی برای کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی می بایست کشت غرقابی در تمام مناطق کشور ممنوع شود، تصریح کرد: وقتی مقامات ارشد دولت، اعلام می کنند که آب زاینده رود را باز کنید، باید به این نکته توجه داشته باشند که مسایل مربوط به طبیعت، دستوری نیست. وقتی آبی وجود ندارد، چگونه می توان آن را باز کرد؟ اگر بحث تلطیف روح مردم است، خب بیایند یک دریاچه کوچک درست کنند نه اینکه آب چند دریاچه را جاری کنند. باید توجه کرد که محیط طبیعی شکننده است و بعضی از این دستورات، پیامدهای مناسبی ندارد.

مدیر گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران، بحث مدیریت منابع آب را یکی از مخاطراتی دانست که کشور ما را تهدید می کند و افزود: روند خشکسالی در سرزمین ما، روندی همیشگی است و هر چند وقت یک بار با این معضل مواجه می شویم. جالب است بدانید که وقوع ترسالی هم می تواند کشور را با مخاطره رو به رو کند و این نشان دهنده آن است که بحث مدیریت آب ما مشکل دارد. ما می بایست یک مدیریت آب، متناسب با شرایط محیط طبیعی داشته باشیم. الان الگوهای مدیریتی که در کشور دنبال می شود، ادامه همان الگوهایی است که در شرایط بی نیازی به آب اتخاذ شده است. این درحالی است که محیط طبیعی از آن شرایط عبور کرده و در طول این سال ها، تلنگرهای لازم را هم زده است.

مقیمی در ادامه اظهار کرد: وقتی میزان بارش در کشور تا این حد کاهش یافته است، چرا کشاورزان را نسبت به این موضوع آگاه نمی کنیم؟ چرا آنها را هوشیار نمی کنیم؟ مگر وزارت کشاورزی وظیفه ای جز این دارد؟ وقتی 92 درصد آب، صرف بخش کشاورزی می شود، بدین معنی است که مهم ترین رکن و بخش نظارت بر آب، حوزه کشاورزی است. آیا این درست است که وقتی آب در سطح زمین کم می شود، با حفر چاه های عمیق تر، آن را برداشت کنیم بی آنکه بدانیم چه میزان آب در آنجا وجود دارد؟

وی در پایان یادآور شد: متاسفانه چند سال پیش نمایندگان مجلس مصوب کردند که هرکسی چاه غیرمجاز دارد، بیاید پروانه بگیرد. همان زمان نامه ای از طرف انجمن علوم و مهندسی منابع آب نوشته شد مبنی بر اینکه این کار خلاف قانون است. به هرحال این یکی از مصادیق همان مشکلات مدیریت آب در کشور ما است.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا