کشف آثار جرم خورشید در قتل سیاره ابر‌زمین

یافته‌های یک تحقیق جدید نشان داد که این ابرزمین جوان پس از پاکسازی اجسام جامد بین سیاره ناهید و خورشید شکل گرفته بود. متاسفانه این جهان اولیه پس از تسلیم شدن در گرانش خورشید توسط آن بلعیده شده است.به گفته محققان، این ابرزمین می‌تواند به توضیح این مساله بپردازد که چرا هیچ چیز درون مدار ناهید دیده نمی‌شود. تنها شاهد فیزیکی شکل‌گیری ابرزمین‌ها در منظومه شمسی می‌تواند فقدان وجود هر چیز حتی یک سنگ در منطقه باشد.

ابرزمین‌ها که جرمی بیشتر از زمین و کمتر از سیارات یخی اورانوس و نپتون دارند در دو منطقه شکل می‌گیرند. دانشمندان با رصد ابرزمین‌های خارج منظومه شمسی بر این باورند که این سیارات می‌توانند بصورت درجا در محلی که امروزه دیده می‌شوند یا بسیار دورتر از محل مشاهده شده شکل بگیرند.

ابرزمین‌ها برای شکل‌گیری بصورت درجا باید به تدریج از بقایای درون منطقه مرده یک سیستم سیاره‌ای جوان موسوم به دیسک پیش‌سیاره ساخته شود و این امر تنها زمانی رخ می‌دهد که تلاطمی در منطقه در اثر جاذبه مغناطیسی مواد اطراف ایجاد شود.

محققان تصور می‌کنند که ابرزمین‌ها در جا در منظومه شمسی شکل گرفته‌اند و این امر همه مواد درون مدار سیاره ناهید را جارو کرده است.

به گفته محققان، این تعجب‌برانگیز است که منظومه شمسی از ابرزمین برخوردار نیست در حالیکه بیش از نیمی از منظومه‌های سیارات فراخورشیدی مشاهده شده دارای یک ابرزمین هستند. نزدیکترین ابرزمین به ما سیاره HD 219134b است که در فاصله 21 سال نوری واقع شده است. به گزارش ایسنا، این یافته‌ها در مجله Astrophysical منتشر شده است.