باج گیری از 3 میلیون و 200 هزار کامپیوتر خانگی

مجرمان با استفاده از راه های خاصی می توانند باج افزار های خود را در سیستم های کامپیوتری اعمال کنند. لازم به ذکر است که باج افزارها در واقع بدافزارهای کامپیوتری هستند که مجرمان با اعمال آنها بر روی سیستم ها دسترسی افراد به آنها را محدود می سازند و در قبال از بین بردن این محدودیت نیز از راه های آشکار یا غیرمحسوس درخواست پول می کنند.

در یکی از این حملات سایبری تنها با ایجاد 2 هزار و 100 باج افزار، حدود 3.2 میلیون سیستم در خطر حمله قرار گرفت که بسیاری از این سیستم ها متعلق به مدارس بودند. به این ترتیب معلم ها برای دستیابی مجدد به اطلاعات کتابخانه خود مجبور به پرداخت مبلغ هنگفتی می شدند.

گروه تالوس سیسکو به تازگی کشف کرده است که این مجرمان با سو استفاده از رخنه های موجود در نسخه های قدیمی نرم افزار مدیریت کتاب خانه فالت (Follett) به خصوص نسخه های مرتبط با وب سرورهای JBoss، برای کاربران محدودیت ایجاد می کنند. در یکی از این حملات سایبری تنها با ایجاد 2 هزار و 100 باج افزار، حدود 3.2 میلیون سیستم در خطر حمله قرار گرفت که بسیاری از این سیستم ها متعلق به مدارس بودند. به این ترتیب معلم ها برای دستیابی مجدد به اطلاعات کتابخانه خود مجبور به پرداخت مبلغ هنگفتی می شدند.

با این وجود به تازگی شرکت فالت توانسته است این نقص را در سیستم های خود برطرف کند به این ترتیب که با استفاده از سیستم وصله خاصی رخنه ها و آسیب های موجود در نسخه های قدیمی نرم افزار خود را برطرف کرده است. علاوه بر این، شرکت یاد شده هم اکنون در همکاری با تالوس به شناسایی کاربران در معرض خطرات امنیتی پرداخته است.

با این حال تمامی این کارها به معنای پایان ماجرا نیست چرا که ممکن است خیلی از نسخه های بسیار قدیمی تر این نرم افزار نتوانند وصله امنیتی یاد شده را دریافت نمایند اما باید به یاد داشت که اقدام جدید فالت کار را برای مجرمان بسیار سخت تر کرده است.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا